Tips voor goede bordsessies uit het MBO

Het Zorg & Welzijn docententeam van Albeda Start College uit Cirkel 1?heeft?tijdens een pizzasessie de volgende adviezen gegeven over hoe zij hun bordsessies aanpakken:

Doel:

Het gaat om het gesprek bij het bord en wel over dagelijks stappen zetten in de verbetering van het onderwijs in je school.?Dit hebben wij met het team afgesproken, waardoor het ook niet vervelend voelt om gesprekken die van het onderwerp afdwalen voor bespreking op een later moment te ?parkeren?.

Plaats:

Omdat iedereen zijn aandacht goed bij het gesprek? kan houden is het belangrijk dat het bord op een plek staat waar vertrouwelijk gepraat kan worden. Bij ons is dit de lerarenkamer.

Lay-out:

Zorg dat de lay-out speels en vrolijk is: het bord is een levend object. Wij hebben bijvoorbeeld de titels van elk onderdeel uitgeprint en geplastificeerd. Zo worden ze niet steeds uitgewist en zijn? ze makkelijk te verplaatsen.

Rust:

15 Minuten voor de start van de bordsessie stoppen we met het werk. In deze tijd komen wij even tot rust, praten over wat andere dingen en laten de drukte van de dag los. Zo beginnen we ontspannen aan de bordsessie.

Opschonen:

Voorafgaand aan de bordsessie schoont de bordleider het bord even op.

Lef:

Durf te experimenteren met de indeling op het bord en geef zaken die je normaal in tekst zou opschrijven zo veel mogelijk visueel weer. Op ons bord hebben we bijvoorbeeld een aantal magneten gemaakt met foto?s van de teamleden. Deze hang je makkelijk bij een actie of lesbezoek.
Voor de workshop maakte het team een Prezi (presentatie) die?hier?te vinden is. Als Expert-coach heb ik het Zorg & Welzijn docententeam prachtig mogen zien groeien in onderling vertrouwen, in het centraal stellen van de leerlingen bij de teamdoelen en in creativiteit van hun eigen teamorganisatie. En misschien wel het belangrijkste: meer eigenaarschap, enthousiasme en werkplezier!