Hoe houd je verbinding met je collega’s én ga je praktisch aan de slag voor je leerlingen?

Tips om (ook op afstand) op een prettige en efficiënte manier overleg met je collega’s te hebben

Je hebt met je collega’s een planning gemaakt voor de komende weken voor jouw vakgebied en klassen of voor jouw groep. Eerder kon je lezen hoe je dit bijvoorbeeld met Trello kunt doen. Hoe kun je aan de hand van deze planning op een efficiënte en fijne manier dagelijks overleg hebben met je collega’s? Ook als je niet (allemaal) op school bent? In dit blog besteden we aandacht aan de manier waarop je in 3 stappen door een actiegericht bord heen loopt.

We nemen aan dat sommige teamleden bij elkaar zijn en andere inbellen of via een videoverbinding verbonden zijn. Benoem één teamlid tot gespreksleider en één schrijver (in dit geval degene die het bord (online) bijwerkt). Vraag iedereen die niet praat, zijn verbinding op ‘mute’ te zetten. We bespreken de stappen waarbij we ervan uitgaan dat je een Trello-bord hebt opgezet zoals we bespraken in de blog ‘Samen een planning maken voor je vak of groep’. Natuurlijk kun je de stappen makkelijk vertalen naar een fysiek bord met post-its of een andere online tool. Bespreek je meerdere borden (bijvoorbeeld voor verschillende jaarklassen)? Dan doorloop je de stap 2 meerdere keren.

• Check-in en successen (5 minuten)
    Het zijn rare tijden. Des te belangrijker om elke dag even kort stil te staan bij hoe het ermee gaat. Doe een kort rondje aan de hand van een check-in vraag (bijvoorbeeld gaat het goed, neutraal, of minder goed) en vier daarna de successen van de dag ervoor. Wat ging al goed?
  • Doorloop de kolommen van het bord, begin rechts (max. 10 min. per klas/leerjaar/groep)
    Begin bij de meest rechtste kolom. Dat is de ‘klaar’ kolom (of de naam die jullie eraan hebben gegeven). Vraag of er nog bijzonderheden over te vermelden zijn, zo niet ga één kolom terug, de ‘mee bezig’ kolom. Vraag of iemand hulp nodig heeft om zijn actie naar ‘klaar’ te krijgen. Als dat zo is, dan voeg je een extra ‘lid’ toe aan dit kaartje. Oftewel, een naam van een extra collega. Samenwerkende collega’s bepalen onderling, na dit overleg, hoe ze elkaar helpen. Zo ga je door naar de andere kolommen. Bespreek bij deze kolommen of er nog iets bij moet door voortschrijdend inzicht of juist iets eraf.
  • Check-out (5 min)
    Rond af door te vragen hoe iedereen uit dit overleg stapt/of iedereen aan de slag kan en wanneer jullie elkaar weer spreken of zien. Spreek af wie de volgende keer gespreksleider is.

Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!

Bedenk bij alles wat je doet: het hoeft niet perfect. Zet steeds een stap en neem daarbij elke dag even kort de tijd om te bekijken hoe het gaat (door in te checken en mogelijke belemmeringen te bespreken aan de hand van het bord).

Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Plan dan een digitaal kennismakingsgesprek in.