Hoe maak je als ROC een succes van je start met leerKRACHT?

Drie stappen die je als directieteam kunt zetten om je docenten en teamleiders te ondersteunen

Stap 1:
Laat teams ermee aan de slag gaan en creëer enthousiasme

Nodig teams uit om kennis te maken met deze manier van werken (door bij andere scholen of teams te gaan kijken). Bouw ondertussen kennis op van de leerKRACHT-aanpak met eigen coaches (vaak docenten) die hun teams begeleiden bij de start met leerKRACHT. Ga als directieleden bij deelnemende teams kijken naar het effect van deze manier van werken. Je ziet vanzelf hun enthousiasme over beter onderwijs, meer werkplezier en meer betrokken studenten.

Stap 2:
Uitbouwen in de instelling

Laat docenten en teamleiders van deze teams hun ervaringen met leerKRACHT delen met andere teams en zorg er zo voor dat meer teams gaan meedoen. Zorg dat een aantal van de eigen coaches door leerKRACHT worden opgeleid tot interne ‘expertcoaches’, die op termijn de inzet van stichting leerKRACHT overbodig maken. Ga ondertussen met directieleden op bezoek bij ziekenhuizen en bedrijven die al werken met ‘continu verbeteren’ of ‘Lean’ en ga als directieteam(s) zelf aan de slag met leerKRACHT in de eigen bijeenkomsten.

Stap 3:
Maak ‘elke dag samen een beetje beter’ de norm

Stimuleer niet alleen onderwijsteams, maar ook ondersteunende diensten (ICT, Personeelszaken, etc) te starten met continu verbeteren. Zorg ervoor dat ‘elke dag samen een beetje beter’ een onderdeel wordt van de strategie van de instelling. Verwerk deze manier van werken in ondersteunende processen zoals het aannemen en ontwikkelen van mensen. Dit betekent bijvoorbeeld dat leidinggevenden zich minder focussen op jaarlijkse beoordelingsgesprekken en meer op wekelijks met hun teams nadenken over wat goed gaat en wat beter kan.

Hier kun je meer lezen over wat jij als leidinggevende kunt doen

Deze ROCs werken al met leerKRACHT