Verbeterborden: hoe maak je ze zichtbaar?
1: Elektronische borden
Wat we zien is dat scholen dit soms proberen op te lossen met elektronische borden. Je projecteert het bord op een smartboard bij de teammeeting en daarna heb je er geen ‘last’ meer van. Maar dat is tegelijkertijd het probleem. Waarom werken verbeterborden? Omdat doelen en afspraken zichtbaar zijn. En je er gedurende de week over kan praten en samen aan kan werken. Zelfs in IT-bedrijven zien we dat 90% van de teams kiezen voor fysieke borden. Vaak proberen zij elektronische borden uit, maar bijna elk IT-team merkt dat het minder goed werkt. Ik ben daarom zelf erg terughoudend met elektronische borden. Toch kan het.
Zo is op het ROC Tilburg is het teamfit@school, een team van sportdocenten, met een elektronisch bord gaan werken. Dan doen zij omdat ze werken op verschillende locaties in Tilburg, en geen vaste overlegruimte voor hun wekelijkse bordsessie hebben. Het team is zelf gaan experimenteren, hun bord vind je op de foto hieronder (klik op de afbeelding om te vergroten).
2: In de personeelskamer
Dat is de oplossing die de meeste scholen kiezen en die goed werkt. Het bord is voor iedereen zichtbaar, je loopt er regelmatig langs, je ziet borden van andere teams en komt met elkaar in gesprek. Maar wat als je een grote school bent en dan borden van wel 10 of 15 teams kwijt moet? En ga je dan in de personeelskamer je teammeeting houden terwijl 30 collega’s daar net een broodje kaas eten? De Johan de Witt school in Den Haag vond een mooie oplossing voor dit probleem. Al hun borden staan ‘twee tot drie rijen hoog’ op rails in de personeelskamer. Als een team bij elkaar komt pakken ze hun bord en nemen het mee naar de plek waar ze hun ‘stand-up’ meeting houden. Daarna brengen ze het weer terug.
3: Op de muur in de gang
Voor deze oplossing is een beetje lef nodig. Elke school heeft natuurlijk voldoende gangen om elk mogelijk verbeterbord op te hangen. Op UNIC, een middelbare school in Utrecht, hangen de leraren hun verbeterborden op in de gang. Ze waren eerst bezorgd dat leerlingen erop zouden gaan schrijven, maar dat is nooit gebeurd. Vind het zelf een mooi voorbeeld van je kwetsbaar opstellen en het goede voorbeeld geven. En het bord hangt voor iedereen zichtbaar. Zoals het hoort.