Kansenongelijkheid in het onderwijs verminderen? Zo doe je dat: een topschool in actie

De Onderwijsinspectie constateerde in haar schokkende rapport  De staat van het onderwijs dat er geen ontwikkeld land is waar de kansenongelijkheid in het onderwijs zo groot is als in Nederland. De oplossing hiervoor gaan we maar op één plek vinden: op school, bij teams van leraren die samen het onderwijs verbeteren.

Geen mooier voorbeeld daarvan dan de Stephanusschool in Rotterdam. Op deze kleurrijke school in de wijk Schiebroek geeft een gepassioneerd team leraren les aan een groep leerlingen van allemaal verschillende achtergronden.

Hoe maken zij het onderwijs beter? Zij kozen samen voor de leerKRACHT-aanpak. Om elke dag hun lessen te verbeteren. De leraren houden wekelijkse bordsessies, bereiden samen lessen voor en geven elkaar feedback na onderling lesbezoek. Maar ze gaan verder. Niet alleen de leraren verbeteren het onderwijs, ze betrekken daarbij hun leerlingen. Dat doen ze niet af en toe, maar elke dag. En niet een paar, maar alle leerlingen. De leerlingen werken met verbeterborden, stellen zelf doelen te stellen en ondernemen acties.

Zie hoe je kansenongelijkheid echt aanpakt

Wil je zien hoe dat werkt? Waarom zij – net als meer dan 600 andere leerKRACHT-scholen – kiezen voor ‘elke dag samen een beetje beter’? En wat het effect is op de schoolleider, de leraren en hun leerlingen? Kijk dan naar deze video van 5 minuten. Hier zie je hoe je kansenongelijkheid écht aanpakt. Niet met rapporten, niet met verhalen, maar door samen elke dag samen aan de slag te zijn. En dat is nog leuk ook.