Het Bord in de Klas is bedacht door leraren. In de beginjaren van leerKRACHT introduceerden we het verbeterbord alleen bij de lerarenteams. Die waren zo enthousiast dat ze het zelf gingen inzetten in de klas.
Duizenden leraren in het basisonderwijs, op middelbare scholen en in het beroepsonderwijs werken al met veel plezier met het bord in de klas. Een bordsessie van maar 15 minuten elke week. Het bord is een middel om doel- en actiegericht samen te werken met de leerlingen aan het samen realiseren van onderwijsdoelen. Het bord biedt daarbij richting, inzicht en structuur.
Bovendien merken leraren dat door het gebruik van het verbeterbord in de klas het eigenaarschap, motivatie en de betrokkenheid van leerlingen vergroot. Daarnaast draagt het bord bij aan meer saamhorigheid en onderling begrip in je klas. Dat werkt overal: op basisscholen, middelbare scholen en Mbo’s.
Kijk maar eens 2 minuten het verhaal van een docent van een VMBO-Kaderklas over wat zij ervaart. Of kijk naar de korte video van leerlingen van een basisschool die vertellen over hun bordsessie.
Docent van een VMBO-Kaderklas:
Leerlingen vertellen over de bordsessie in de klas:
We geven je vier handvatten om hier mee aan de slag te gaan:
- Wat is een verbeterbord? Hoe ziet een bordsessie er uit?
- Hoe je kunt starten met het Bord in de Klas
- Hoe je komt tot goede doelen op het bord
- Hoe je er mee verder gaat als het eenmaal draait