Documentaire serie KLASSEN

Kansenongelijkheid aan bod in de serie Klassen

Wil jij aan de slag na het zien van de documentaireserie Klassen?

Eind 2020 werd de documentaire serie Klassen vertoont op NPO1. De serie kun je hier terugkijken.

Deze documentaire maakte het pijnlijk duidelijk: kansenongelijkheid bestaat nog steeds. Al op jonge leeftijd zijn de loopbaankansen tussen klasgenoten oneerlijk verdeeld: Waar Ansje fluitend door haar basisschooltijd zal lopen, wordt het voor Tom een uitdaging om mee te komen met begrijpend lezen. Kinderen van laagopgeleide ouders hebben een leesvaardigheid vergelijkbaar met leerlingen in Jordanië en Moldavië, terwijl kinderen van hoogopgeleide ouders het niveau van Duitse en Noorse leerlingen halen.

Hoe doorbreken we dit? Hoe zorg jij ervoor dat alle kinderen op jouw school de kansen krijgen die ze verdienen?

In de documentaire serie Klassen, die te zien is op NPO1, volgen we de kinderen in groep 8 van een school in Amsterdam-Noord. Elf jaar zijn ze als het eindadvies voor de middelbare school valt dat de rest van hun leven zal beïnvloeden. Niet alle kinderen kunnen terugvallen op steun van hun ouders, sommigen staan er helemaal alleen voor. Gelukkig zijn er nog leraren die zich om hen bekommeren. Maar is dat genoeg?

trailer serie klassen

Bij stichting leerKRACHT geloven we in de kracht van de leraar

Leraren hebben de kennis en mogelijkheden om elke leerling dat duwtje te geven dat hij/zij nodig heeft om verder te komen in de maatschappij.

Maar om dit optimaal te kunnen doen, is samenwerking nodig en goed overleg. Want de juf in groep 8 kan een kind alleen een niveau hoger krijgen als de meester in groep 3 zijn kennis deelt over hoe het kind optimaal kan leren in de klas. Als vervolgens ook schoolleider, intern begeleider en de overige leerkrachten op de basisschool zich buigen over deze situatie, levert dat een enorm schat aan inzichten op die het niet alleen mogelijk maakt voor Tom om mee te komen op begrijpend lezen, maar ook winst voor Lotte bij wereldorientatie, of Farid bij rekenen.

En door dit overleg structureel te organiseren, met daarbij een continue verbeterslag, dan kun je echt veel betekenen als school.

De serie laat zien wat een enorme invloed onderwijs heeft op kinderen en dat er echt verschil gemaakt kan worden.

Het scholenprogramma

Maar wat hebben onderwijsprofessionals nodig om hun bijdrage te blijven leveren aan één van de belangrijkste ambities in het onderwijs? Gelijke kansen voor iedereen. Die vraag kan alleen worden beantwoord in de scholen zelf. Daarom gaan we daar, met het hele team, van conciërge tot schoolleider, in gesprek. Om samen te ontdekken welke stappen we vandaag kunnen zetten, om morgen al het verschil te kunnen maken.

Human biedt scholen (PO en VO) een programma aan waarbij fragmenten uit de serie het startpunt zijn voor gesprek over het geven van gelijke kansen aan ieder kind. Waar loop je tegenaan als docent? Als IB’er, of als schoolleider? En wat zijn mogelijke oplossingen binnen de school? Wat heb je daarbij van jezelf en de ander nodig? Hoe ga je dat samen aanpakken? Zo gaat het hele schoolteam – van conciërge tot bestuurder –  samen een dag lang aan de slag met het creëren van gelijke kansen op jullie eigen school. In samenwerking met Human en Stichting Éen van de Jongens begeleiden wij deze dag.

Wil jij met jouw schoolteam dát gesprek voeren? Meld je dan aan voor het scholenprogramma waarbij fragmenten uit de serie het startpunt zijn voor gesprek over het geven van gelijke kansen aan ieder kind.

Is het echt zo simpel?

Nee, helaas niet. Kansen(on)gelijkheid is een enorm complex issue, zeker als je het probleem benadert voor het gehele nederlandse onderwijs. In het komende half jaar zullen we dit thema dan ook vanuit verschillende hoeken benaderen, via de documentaire, regionale meet-ups, een leerlingenraad, met vervolgens een afsluitende bijeenkomst waarin alles samen komt.

De regionale meet-ups:

In elke provincie wordt elke maand een meet-up georganiseerd (online & offline) waarin fragmenten uit de serie dienen als startpunt voor gesprek. Samen halen we de lokale problematiek boven water, delen we ervaringen en bedenken we wat er anders moet; zowel op beleidsniveau, als oplossingen waar iedereen per direct mee aan de slag kan gaan. Wat werkt er al goed en wat kan beter?

Heb jij ideeën voor hoe er gelijkere kansen voor elk kind kunnen worden gecreëerd of ben je juist op zoek naar oplossingen? Meld je aan voor de meetup in jouw regio