Wat levert een verbetercultuur je op als leraar?
Elke dag samen een beetje beter voor jou als leraar
Wat betekent dit voor jou als leraar?
Wil jij als leraar zien hoe je door meer focus, kan werken aan een toename van het werkplezier en een grotere impact hebt op het onderwijs?
Als je één van onze webinars volgt, weet je hoe je hiermee kan starten.
Wil jij van een andere school in jouw regio horen hoe het is om het onderwijs op school ‘Elke dag samen een beetje beter’ te maken?
In onze regionale informatiebijeenkomsten kun je horen en ervaren hoe leerKRACHT in de praktijk werkt.
Minder werkdruk? Focus!
Als ik dit zou willen op school? Komt dat dan bovenop alles wat we nu al doen? Hoe maken we daar tijd voor?
We krijgen deze vraag regelmatig en hoewel iets nieuws aanleren inderdaad in het begin extra kracht vraagt, zul je er daarna de vruchten van plukken. Dat is niet alleen onze ervaring, maar kwam ook naar voren in een rapport van de Onderwijsraad uit 2021: tijd voor focus.
‘Scholen die de werkdruk goed weten te beheersen, hebben een cultuur en structuur waarin ruimte is om prioriteiten te stellen, taken doelgericht uit te voeren en ze slim te verdelen. Baken het werk af. Zodat leraren zich kunnen focussen op de kern van hun vak: het geven én ontwikkelen van onderwijs.’
Hoe dat in een verbetercultuur werkt?
- Door een jaarbord te gebruiken, waarin je het aantal verbeterthema’s limiteert;
- En door die grote thema’s om te zetten in kleine, concrete doelen. Elke dag samen een beetje beter.
Onderzoek laat zien: Met een lerende cultuur op school bereiken leerlingen meer
leerKRACHT leidt tot een lerende cultuur en sterkere leraren
Onderzoek van de Universiteit Utrecht en Oberon bewijst dat leerKRACHT snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert. Waardoor leraren significant sterker worden, al binnen één jaar. De onderzoekers kennen uit hun onderzoekspraktijk en internationaal onderzoek geen onderwijsprogramma dat zo snel en effectief werkt in het creëren van een professionele cultuur. Wat kun jij hiermee op jouw scholen?
Onderzoek van de Onderwijsinspectie en McKinsey concludeerde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur
Figuur 1: Hoe realiseren we hogere leerresultaten in het VO?
Zowel de Onderwijsinspectie [1],[2] als McKinsey [3] deden in 2020 onderzoek naar het verschil tussen scholen die méér bereiken met hun leerlingen en scholen die kinderen minder kansen bieden.
Het onderzoek van McKinsey laat zien dat leerlingen van de beste 10% basisscholen één niveau hoger doorgaan op het voortgezet onderwijs dan de leerlingen van de onderste 10%. McKinsey constateert dat bijna 75% van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.
De conclusie van de Onderwijsinspectie is hetzelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken. Op deze scholen wordt gewoon goed les gegeven op basis van wat bewezen werkt.
leerKRACHT-programma’s op scholen
Wil je als school starten met leerKRACHT? En samen met je collega’s werken aan een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’?
Dan kies je voor het leerKRACHT-programma, waarin je met onze ondersteuning de basis legt voor jarenlange duurzame impact op onderwijskwaliteit, werkplezier en betrokkenheid van leerlingen.
Echter, we hebben ook ‘op maat’ programma’s voor kleinere scholen, oud-deelnemers aan leerKRACHT, schoolleiders, bestuurders en zelfs voor complete stichtingen. Ga daarom vooral met ons in gesprek. Onze Expertcoaches lichten de diverse programma’s toe.
Kennisbank artikelen voor leraren
Een onderzoekscultuur op school?
Hoe je de leidraad van de NRO in de praktijk kunt toepassen
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) publiceerde een leidraad [1] voor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven zes concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s: Waar haal je de tijd vandaan? Hoe zorg je dat iedereen wil reflecteren op het eigen handelen in de les? Hoe betrek je het hele team erbij? Om met de leerKRACHT-aanpak zo’n lerende of ‘onderzoekscultuur’ op scholen te creëren, moesten we voor al deze dilemma’s oplossingen vinden. Dat deden we samen met de 1.200 scholen die nu met leerKRACHT werken. In dit artikel geven we concrete voorbeelden hoe je de NRO-leidraad in de praktijk toepast en zodoende resultaat boekt.
Hoe vergroot je de onderwijskwaliteit in het middelbaar beroepsonderwijs?
Volgens de Staat van het onderwijs 2021 boekt het mbo op een aantal gebieden echt vooruitgang. Zo halen meer studenten een passend diploma en daalt het aantal schoolverlaters. Tegelijkertijd hebben de mbo’s ook te maken met binnenkomende studenten waarvan het reken- en leesniveau niet toereikend is. En kan het mbo winst behalen op het gebied van het didactisch handelen van docenten en kwaliteitszorg. De Staat van het onderwijs stelt hierbij: het team is aan zet.
In dit artikel lees je waarom deze aanpak – de verbetercultuur – in mbo-teams nodig is, wat het oplevert en hoe ook jouw mbo-team ermee kan starten.
Wil jij meer inzicht over hoe het staat met de verbetercultuur op jouw school?
De afgelopen jaren hebben jullie op school wellicht al stappen gezet naar een verbetercultuur door anders samen te werken en te leren van elkaar. Doe dan de verbetercultuur-zelfscan en krijg hiermee kosteloos advies over de verbetercultuur bij jou op school en praktische handvatten om deze te versterken.
Deze online verbetercultuur-zelfscan bestaat uit 15 vragen en kost je 5 minuten tijd.
Hoe vergroot je de onderwijskwaliteit in het primair onderwijs?
De kwaliteit van het Nederlands onderwijs gaat achteruit. Daarnaast neemt de kansenongelijkheid toe. De kwaliteitsverschillen tussen scholen zijn groot. Uit elk recent onderzoek komt het zelfde beeld naar voren: wil je onderwijskwaliteit verbeteren, dan moeten schoolleiders en leraren samen aan de slag. Door samen het onderwijs te verbeteren, stap voor stap, bereiken ze meer met hun leerlingen én neemt het werkplezier toe. Er is een bewezen aanpak die zo’n verbetercultuur op scholen creëert. In deze blog lees je waarom een verbetercultuur in het primair onderwijs nodig is, wat het oplevert en hoe ook jouw school ermee kan starten.
Hoe vergroot je de onderwijskwaliteit in het voortgezet onderwijs?
Al jaren gaat de kwaliteit van het Nederlands onderwijs achteruit. Daarnaast neemt de kansenongelijkheid toe. En de kwaliteitsverschillen tussen scholen zijn groot. Onderzoek na onderzoek laat zien hoe je het positieve verschil kan maken: schoolleiding en docenten die samen het onderwijs verbeteren. Daardoor bereikt een school meer met hun leerlingen én neemt het werkplezier toe.
Wil je meer weten?
Nodig ons uit, volg een webinar of bezoek een informatie-bijeenkomst
Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor jouw school kan betekenen? Hoe het de werkdruk kan verminderen?
Of wil jij van een andere school in jouw regio horen hoe het is om het onderwijs op school ‘Elke dag samen een beetje beter’ te maken? In onze regionale informatiebijeenkomsten kun je horen en ervaren hoe leerKRACHT in de praktijk werkt.