leraren

Leerlingbesprekingen: hoe vergader je minder en bereik je meer?

Scholen die al langer met leerKRACHT werken gaan onze aanpak voor allerlei verschillende activiteiten op school toepassen. Bijvoorbeeld, bij UniC – een middelbare school in Utrecht – heeft het team de leerlingbespreking op de schop genomen. Daarmee vergaderen de leraren minder en kregen ze meer inzicht in hun leerlingen. De leerlingen zelf en hun ouders raken meer betrokken.

Wat deden de leraren?

Op UniC, net als op veel andere middelbare scholen, besprak het team alle leerlingen die op zittenblijven stonden. Dat nam veel tijd in beslag, terwijl veel leerlingen niet aan bod kwamen. De leraren en schoolleiding waren hier niet tevreden over en bedachten een andere manier van werken. Daarbij brachten ze een aantal leerKRACHT-instrumenten in de praktijk:

  • De stem van de leerling
  • Gezamenlijke voorbereiding
  • Feedback
  • Effectieve, interactieve bijeenkomsten

Hoe ziet die nieuwe aanpak van de leerlingbesprekingen eruit?

De leraren en leerlingen voeren nu 4 stappen uit:

1. Stoplichten door de vakleraren

Na de toetsweek voert elke docent de cijfers in, plus een ‘stoplicht’ (groen, oranje, rood) met advies aan de leerling: hoe die het (nog) beter kan doen

2. Speeddate met mentorleraren en vakleraren

In een eerste bespreking gaan de leraren ‘speeddaten’. Mentorleraren lezen de input van de vakleraren. Als ze iets niet begrijpen zoeken ze de vakleraren op en vragen om meer informatie. Grote overblijvende vragen rond individuele leerlingen (bijv., ‘kan Pietje naar het vwo?’) geven ze door aan een teamleider

3. Leerlingbespreking met de hele bouw

Met de leraren van de hele bouw bespreken ze dan die grote overblijvende vragen. Van de 200 leerlingen in de bovenbouw ging het de laatste keer over 5 leerlingen. De rest was al duidelijk. Met de bespreking waren ze snel klaar

4. Mentorgesprek met leerlingen en ouders

Aan de hand van de feedback van hun leraren bereidt de leerling het mentorgesprek voor. Zij formuleren hierbij hun eigen doelen voor de komende periode. In het mentorgesprek bespreken ze dit met hun mentor en ouders.

Havo naar VWO stoplicht periode 2

Voorbeeld van een ‘stoplicht’. Klik op de afbeelding voor een vergroting

Wat is het effect van deze nieuwe manier van werken?

  • Leraren besteden minder tijd aan vergaderen en meer aan feedback geven aan leerlingen
  • Mentorleraren hebben beter overzicht in hoe het gaat met hun leerlingen
  • Leerlingen en ouders krijgen meer feedback en concrete tips
  • Leerlingen en ouders zijn meer betrokken

Hebben jullie op je eigen school de leerKRACHT-instrumenten ook op creatieve manier ingezet? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!