retrospective

Leerlingen krijgen eigenaarschap over hun eigen leerdoelen

Leerkracht Raymond Jansen van De Hildegaertschool wilde zijn leerlingen meer eigenaarschap geven over hun individuele (leer)doelen. Daarom ging zijn Groep 8 aan de slag met een leerlingenbord.

Wat was het effect?

Na de zomervakantie vroegen we Raymond Jansen welk effect hij had gezien. Zag hij een verschil met de jaren waarin hij zelf nog de doelen stelde?

“Ik heb een duidelijk verschil gezien in gedrag van de kinderen. Waar in andere jaren aan het einde van groep 8 de kinderen soms moeilijk te motiveren waren, werden ze nu juist geprikkeld om hun zelf gestelde doelen te halen. Kinderen zijn zich terdege bewust van waar hun uitdagingen liggen. We moeten ze daar zeker niet in onderschatten! Er werden geen grote veranderingen ineens van ze verwacht. Wat ze als zeer prettig hebben ervaren, is het feit dat het elke dag een beetje beter mag.”

Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor jouw school kan betekenen? Deelnemende scholen laten het je graag zien tijdens een informatiebijeenkomst.