Werkdruk in het mbo: Doe de verspillingscheck
Door Karin Winters
Hoewel er in het mbo niet gestaakt werd, is de werkdruk van docenten in het mbo erg hoog. Daar zijn een aantal oorzaken voor te noemen, veel lesuren, wisselende roosters, extra tijd kwijt om BPV bezoeken te plannen en af te leggen, en veel overleggen. Niet alleen overleggen met elkaar als team, maar er zijn ook veel overleggen die team overstijgend zijn.
Bij de mbo-teams waar ik aan het werk ben, is dat niet anders. Docenten ervaren werkdruk en geven ook bij leerKRACHT sessies aan dat ze niet toekomen aan de ‘organisatorische’ zaken. ‘Er blijft te veel liggen en we hebben zo weinig tijd om eens samen na te denken over onderwijs’ geven ze vaak aan.
Het is dan best lastig om bij een wekelijkse bordsessie telkens te vragen ‘maar wat heeft een student er aan?’
Wanneer randvoorwaarden niet goed zijn, blijven docententeams ad hoc reageren op calamiteiten en activiteiten en blijft de werkdruk (of het ervaren ervan) hoog.
Wanneer de ervaren werkdruk een rol gaat spelen binnen leerKRACHT sessies, dan is het handig om daar even bij stil te staan.
Ik kan geen oplossingen aandragen en er is geen instrument om dat even te regelen.
Toch doe ik een aantal suggesties.
Wij gebruiken een stroomschema over verspilling (download).
Ga als docent eens een week bijhouden (echt bijhouden!) wat je doet en hoe lang je over dingen doet.
Denk daarbij aan:
- Lesuren, maar ook de lesvoorbereiding en nazorg
- Toetsen maken
- Toetsen nakijken
- De resultaten delen met studenten
- Lezen en beoordelen van stagebezoeken
- Reistijd (van 1 locatie naar andere, maar ook bpv)
- Hoe vaak open jij je mail per dag?
- Kan een collega altijd bij je binnenlopen met een vraag
- Heb jij altijd tijd om tussendoor even iets te printen, tikken, kopiëren?
- Hoeveel telefoontjes pleeg je en wanneer doe je dat?
- Overleg
- Koffie en theedrinken
- Kletsen
Pak na die week deze verspilling lijst er eens bij.
Wat zou je nu (gewoon als docent) anders kunnen doen?
Of nog beter, waarmee ga je stoppen?
Kijk bijvoorbeeld eens naar jouw mailgedrag en dat van jouw collega?s.
Daar is winst te halen!
Weet je niet hoe?
Lees dan de blogpost MailMores, met daarin een aantal mooie bronnen.