Ruim 600 scholen in heel Nederland kiezen voor ‘elke dag samen een beetje beter’

We zijn enorm blij dat het aantal deelnemende scholen en teams weer enorm gegroeid is met 148 tot 615 scholen in totaal in schooljaar 2017-2018. Een paar bijzonderheden:

• Basisonderwijs: Er doen nu 299 basisscholen mee. Dat betekent dat 1 op elke 21 basisscholen nu meedoet met leerKRACHT. We vinden het jammer dat we net 1 basisschool missen om de 300 te halen, wie volgt?
  • MBO: Er doen nu 169 MBO-teams mee. Zij zijn verdeeld over 28 MBO-instellingen, waarmee 40% van alle MBO’s meedoen met leerKRACHT. We kunnen geen peil trekken op het type team dat mee komt doen: Horeca, Persoonlijke Verzorging, Secretarieel, Grafisch, Verpleegkunde, Techniek, et cetera.
  • Voortgezet onderwijs: Er doen 106 middelbare scholen mee met leerKRACHT. Er zijn 635 scholen met zo’n 1.300 locaties. Dat betekent dat 1 op de 12 middelbare scholen meedoet met leerKRACHT
  • HBO, Inspectie en Ministerie van Onderwijs: In totaal doen 37 teams mee, waarvan 18 nieuwe teams dit schooljaar. We struikelen tegenwoordig over de verbeterborden in het ministerie
  • Per provincie: We zijn nu actief in alle provincies in Nederland. In Limburg en Drenthe waren we tot nu (bijna) niet actief. Dat is nu anders. In Limburg zijn bijvoorbeeld 11 middelbare scholen mee komen doen en in Drenthe 6 MBO-teams. Maar ook in provincies waar we al groot waren zoals Zuid-Holland (105 scholen) groeien we hard door met 29 nieuwe teams.
  • Per grote stad. Rotterdam is en blijft de stad met de meeste leerKRACHT scholen: 81, waarvan 8 nieuwe. Maar in alle grote steden zijn we flink vertegenwoordigd: 18 in Utrecht, 24 in Den Haag en 29 in Amsterdam.
  • Per gezindte: ook hier zien we veel verschillen: protestant-christelijk, katholiek, joods, islamitisch (3 nieuwe dit jaar) en veel algemene. Daarnaast veel algemeen-bijzondere scholen: Montessori, Dalton en Vrije Scholen.
  • Wat nog meer: we zien praktijkscholen die meedoen, speciale scholen, gymnasia etc. Of deze: scholen die zwak waren en dat nooit meer willen zijn, maar ook scholen die al ‘Excellent’ waren en nog beter wilden worden.
  • Zelfstarters. Dit was de opsomming van onze ‘officiële’ deelnemers. In toenemende mate zien we echter scholen zelf met leerKRACHT starten. Vaak omdat leraren en schoolleiders van school verhuizen en daar ook starten. Daar worden we blij van!

Wil je weten waarom zoveel scholen kiezen voor een cultuur van ?elke dag samen een beetje beter?? Zoek er eentje op en vraag het ze. Op kaartje vind je alle scholen die met leerKRACHT meedoen; in rood MBO, in geel VO en in blauw PO.En ga vooral zelf al aan de slag in je klas of met een aantal van je collega?s op school. In deze blog vind je 8 concrete tips.

Veel succes!