Samen alleen werken

De eerste ervaringen van een schoolleider

‘En toen zat ik ineens thuis. Zonder leerlingen en zonder collega’s. Helemaal alleen. Een tas vol met spullen, een laptop en een opdracht: Thuisonderwijs. Waar ga ik beginnen? En hoe ga ik beginnen. De tijd vliegt, maar ik kom niet echt tot iets.’ Schoolleider Lilian Pol van CBS Elout van Soeterwoude in Rotterdam, schrijft heel eerlijk over haar eerste ervaringen.

‘Hoe gaat het met mijn collega’s? Wat zijn zij aan het doen? Hoe verloopt het bij hen? Hoe ga ik met hen overleggen? Zal ik ze allemaal bellen? Ik mis jullie! Waar zijn toch die bordsessies als je ze nodig hebt…

Gelukkig hebben we inmiddels digitale bordsessies. Middels Teams van Office bellen we elkaar, met beeld. Heerlijk om mijn collega’s weer te zien. Er worden ideeën uitgewisseld, vragen gesteld en keuzes gemaakt. Een mooie doorgaande lijn ontstaat. En er wordt gebruik gemaakt van persoonlijke talenten. Samen maken we beleid op wat we gaan doen en hoe we het doen.


Elke dag samen een beetje beter

De eerste bordsessie verliep stroever dan we gewend waren. Ik moest net zelf even lachen, toen ik evalueerde hoe ik de bordsessies kon verbeteren. Gewoon, omdat je vaste onderdelen laat vallen, loopt het stroever. Ik heb namelijk niet gevraagd wie de tijd wilde bewaken en wie er wilde schrijven. Dus dat was mijn voorstel voor donderdag:

  • Vul het gehele schema al in, voor de bordsessie begint.
  • De bordleider stelt een specifieke vraag bij de check-in en de successen.
  • Tijdens de bordsessie mag iedereen lezen, maar alleen de schrijver typt; dit voorkomt hopelijk dat ICT vastloopt.
  • En de bewaker tipt de voorzitter hoe het met de tijd zit, zoals we dat gewend zijn.

Zo deden we vandaag de bordsessie.

Met een goed gevoel sluit ik af, tijdens de check-out. Niet alleen ik ben op de goede weg, maar samen zijn we op de goede weg én we worden elke dag samen een beetje beter, ook in deze situatie.’


Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!




De komende dagen willen we meer voorbeelden delen van scholen die de leerKRACHT aanpak gebruiken om met deze nieuwe situatie om te gaan. Dat kan op diverse manieren, juist die verschillen bieden inspiratie. Wil jij ook je verhaal delen? Neem dan vooral contact op en stuur je verhaal naar info@stichting-leerkracht.nl!


Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Plan dan een digitaal kennismakingsgesprek in.