Van 15 naar 500 scholen

Het motto van leerKRACHT ‘wij vertrouwen in de kracht van leraren’ slaat enorm aan. Na een bescheiden start met 15 ‘pilot’-scholen in 2012 zijn we ondertussen gegroeid naar bijna 500 deelnemende scholen in 2016. Samen vertegenwoordigen zij zo’n 10.000 leraren en 200.000 leerlingen.
Je kunt ze hier op de kaart vinden. Inmiddels zijn er leerKRACHT-scholen in alle provincies van Nederland. Je kunt de kaart vergroten en kijken welke leerKRACHT-scholen bij jou in de buurt meedoen.
Inmiddels doen mee:
–       1 op de 8 middelbare scholen
–       40% van alle MBO’s hebben meerdere teams die meedoen met leerKRACHT
–       Honderden basisscholen verspreid over heel Nederland
–       6 PABO’s (zo’n 15% van alle Nederlands PABO’s)
Behalve deze scholen zijn er nog twee onverwachte deelnemers: de Onderwijsinspectie is begonnen met haar teams in Tilburg en gaat dit jaar uitbreiden met teams in Utrecht en Zwolle. Ook het ministerie van Onderwijs is vorig jaar, in de PO-afdeling, met leerKRACHT gestart.

Wat voor scholen doen mee?

We zien scholen van alle denominaties en soorten: Montessori- en Daltonscholen, vrije scholen, christelijke en algemene scholen, scholen voor speciaal onderwijs, categorale gymnasia, kleine scholen met 4 leraren en grote scholen met meer dan 200 leraren. Onder de deelnemende scholen bevinden zich scholen die al heel goed zijn en zich opgeven bij de jury Excellente scholen, maar ook scholen die een zwak oordeel hebben van de Onderwijsinspectie. Kortom, enorm verschillende scholen. Wat hebben onze scholen dan wel gemeen? Eigenlijk heel simpel: ze hebben ambitie en ze hebben vertrouwen in de kracht van hun leraren om samen het onderwijs te verbeteren.

Meer weten?

Wil je weten wat hun ervaringen zijn met leerKRACHT? Klik op deze link naar de kaart, zoom uit naar jouw regio en kijk welke scholen meedoen. Je kunt op elk van de scholen klikken om te zien wie zij zijn. En ik twijfel er niet aan dat zij met veel plezier hun ervaringen delen.

Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief