Hoe vergroot je de betrokkenheid van je leerlingen?

3 tips voor in de klas

Werk jij in de klas harder dan je leerlingen? Loop je moe de les uit? Doen ze niet actief mee? Laten ze in houding en gedrag zien dat ze andere dingen belangrijker vinden, zoals hun mobieltje? Dan is het tijd dat er iets verandert. Hier drie concrete tips die door leraren zijn bedacht en waar duizenden leraren nu mee werken.

Wat voor jou werkt …

Maar eerst even dit: hoe draai jij zelf in het lerarenteam mee? Wanneer voel jij de aandrang om naar je telefoon te kijken of verveel je je in vergaderingen? Of wanneer ben je juist sterk betrokken? Mag ik gokken wanneer jij actief meedoet? Als je zelf mee mag denken over wat jullie doelen zijn. Als je invloed hebt over hoe je die doelen gaat bereiken. Als je leidinggevende jou vraagt wat je nodig hebt om met plezier te werken. En als je collega’s je helpen en samen met je optrekken.

… zou zomaar kunnen werken voor je leerlingen

Als dat voor jou geldt, waarom dan niet voor je leerlingen?

  • Betrek je hen bij het stellen van doelen?
  • Geef je ze invloed over hoe ze die doelen gaan bereiken?
  • Vraag je hen feedback en pas je je lessen daaropaan?
  • Laat je hen samen optrekken en van elkaar leren?

En, wat denk je?
…........
Nou als ze meer op jou lijken dan je misschien dacht, dan de drie concrete tips:

1. Laat leerlingen met je meedenken met het verbeterbord in de klas

Op honderden leerKRACHT-scholen zijn duizenden docenten aan de slag om met hun leerlingen doelen te stellen en verbeteracties te bedenken. Dat doen ze met het leerKRACHT-verbeterbord. Waarom? Omdat ze als leraren ook zo werken en ervaren dat dit hun betrokkenheid vergroot en ze meer voor elkaar krijgen. Neem nu even 2 minuten de tijd om naar deze video te kijken.
Geïnspireerd? Bespreek het idee met je leerlingen en ga gewoon aan de slag. Op onze website vind je alle materialen die je nodig hebt.

2. Vraag feedback op je lessen met OnzeLes

Begin je leerlingen of studenten feedback te vragen op je lessen. Dat betekent als eerste dat ze moeten nadenken over de vraag ‘wat is een goede les?’
Geef ze allemaal een ‘post-it’ en laat ze opschrijven over wat in zo’n les de leraar en de leerlingen doen. Bundel die ideeën en je hebt zo een lijst van 8 tot 10 punten. Neem dan 2 minuten en voer dat lijstje in in onze feedback app (www.onzeles.nl). De klas stemt over wat goed gaat en wat beter kan: zo krijg je hun ideeën voor verbetering.
Je kunt met de app ook eens in de 2 of 3 weken met je klas evalueren of jullie de goede kant opgaan. Klinkt leuk? Meer dan duizend leraren werken er al mee. Kijk eens naar deze korte videootjes over wat leraren en leerlingen vinden. En ga dan met OnzeLes aan de slag, hier vind je de materialen daarvoor.

3. Organiseer een leerlingenarena om je team te betrekken

De vorige twee tips waren voor jou als individuele docent. Hoe kun je samen met je collega-docenten jullie leerlingen betrekken? Een heel geschikt instrument daarvoor is de leerlingenarena. Docenten die daarmee werken raken direct enthousiast. En leerlingen ook.
Hoe werkt dat? Jullie bedenken samen welke vragen je aan de leerlingen willen stellen. Nodig 8 tot 10 leerlingen uit en laten hen in een kring plaatsnemen. Eén van jullie houdt het gesprek met de leerlingen en de rest zit in een buitenkring omheen en houdt zijn mond de dicht. Alleen de leerlingen mogen praten. Het effect is dat je heel veel ideeën krijgt over hoe jullie het onderwijs kunnen verbeteren en leerlingen voelen zich gehoord. Succes verzekerd! Mee aan de slag? Hier vind je materialen.
Nou, tips genoeg. En, het fijne is, al deze instrumenten zijn ontwikkeld door leraren, in de schoolpraktijk. Toen we met leerKRACHT startten hadden we ze nog niet, alle drie ideeën kwamen van docenten die het onderwijs samen met hun leerlingen willen verbeteren. En dat werkt!

close


Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief