Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

Vijf bewezen effectieve en praktische handvatten voor op school

Kinderen in Nederland lezen nu slechter dan in de omliggende landen. Bijna een kwart van de leerlingen kan aan het eind van hun schooltijd moeilijk lezen en schrijven (Onderwijsinspectie, 2020). Veel leerlingen begrijpen teksten niet goed. Maar waarom? Goed tekstbegrip begint bij vloeiend en correct lezen. Hoe gaat het daarmee?

Sommige leraren en schoolleiders denken misschien: “Bij ons gaat het goed.” Maar de Inspectie merkt grote verschillen tussen scholen. Uit hun onderzoek blijkt dat bijna 40% van de scholen het technisch leesonderwijs niet op orde heeft (Onderwijsinspectie, 2019). Terwijl vloeiend technisch lezen een voorwaarde is om teksten goed te begrijpen.

In het kennisbank-artikel ‘Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten – Vijf bewezen effectieve en praktische handvatten voor op school’ geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Deze tips komen uit onderzoek in de cognitieve- en onderwijspsychologie, orthopedagogiek en docent-effectiviteit. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. Maar we bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.

onderzoekscultuur

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van:

• Debbie Dussel (leerkracht basisonderwijs)
  • Marita Eskes (spreker en auteur van boeken over effectief leesonderwijs)
  • Martine Gijsel (senior onderzoeker Expertisecentrum Nederlands)
  • Paul A. Kirschner (Emeritus Professor Onderwijspsychologie)
  • Jaap Versfelt (initiatiefnemer stichting leerKRACHT)

Meer lezen?

Lees hier het hele artikel