bedrijfsbezoek

Waarom 21 bedrijven en ziekenhuizen 1.072 leraren en schoolleiders uitnodigen

Het is enorm druk in het onderwijs. Toch maken meer dan duizend leraren en schoolleiders van leerKRACHT-scholen hun agenda’s vrij om bij bedrijven en ziekenhuizen op bezoek te gaan. Die bezoeken zijn bij instellingen die werken met ‘continu verbeteren’. Die geven dat namen zoals Lean, Agile-Scrum of ‘Iedere Dag Beter’. Waarom werken deze bedrijven en ziekenhuizen belangeloos mee aan deze bezoeken? En waarom komen er zoveel mensen uit het onderwijs bij hen op bezoek?
Wie zijn die 21 bedrijven en instellingen waar we op bezoek gaan? Die zijn er in alle soorten en maten:

  • Logo's van de 21 bedrijvenWinkelbedrijven: Albert Heijn, Bol.com en Wehkamp
  • Logistieke bedrijven: PostNL, TomTom en de ANWB
  • Verzekeraars: Achmea en Nationale Nederlanden
  • Ziekenhuizen: UMC Utrecht, het Reinier de Graaf en het Elisabeth Tweesteden
  • Productiebedrijven: Philips, TataSteel, Omron en Janssen Pharmaceuticals
  • Banken: ABN Amro, ING en Rabobank
  • En tenslotte: Randstad, het CBS en McKinsey

Wat zij allemaal gemeen hebben is dat ze graag meehelpen om het onderwijs nog beter te maken. Hoe? Door leraren, schoolleiders, onderwijsbestuurders en onderwijsinspecteurs te ontvangen, te laten zien hoe continu verbeteren eruitziet op de werkvloer en hen zo te inspireren.
Al deze bedrijven en instellingen zijn trots op wat ze zelf bereiken, voor hun medewerkers, voor hun klanten (of patiënten) en voor hun hele bedrijf of instelling. Dat delen ze graag. Ze zijn immers allemaal wel vader of moeder, broer of zus, oom of tante of opa of oma. En ze gunnen kinderen een school die steeds beter wordt en die hen als leerling betrekt bij het verbeteren van het onderwijs.

Waarom gaan leraren en schoolleiders zo massaal bij deze bedrijven op bezoek?

Leraren en schoolleiders gaan bij deze bedrijven en ziekenhuizen op bezoek omdat zij…
… zien dat continu verbeteren geen modeverschijnsel is, maar na 5 of 10 jaar nog steeds enorm leeft.
… ervaren wat het effect is van ‘iedere dag beter’ op klanten, patiënten, teams en het bedrijf als geheel
… begrijpen hoe je dit effect bereikt met je hele team, zelfs als niet iedereen vanaf dag één enthousiast is
… snappen dat hoé je continu verbeteren op je school inricht echt je eigen keuze is, omdat je ziet dat elk bedrijf dat je bezoekt het anders doet
… meemaken hoe enthousiast medewerkers zijn over de autonomie en ruimte die zij krijgen in een bedrijf met een verbetercultuur
… handvatten krijgen om de werkdruk op school aan te pakken, als je ziet dat hoge kwaliteit leveren rust vergt en rust geeft
We zien dat scholen, bedrijven en ziekenhuizen allemaal gemeen hebben dat ze het elke dag een beetje willen doen voor klanten, patiënten en leerlingen. Zij vinden het enorm leuk om van elkaar te leren. Honderdduizenden leerlingen krijgen daardoor meer leerplezier, hun leraren meer werkplezier en het onderwijs wordt beter. Daarom voor de medewerkers van de 21 bedrijven en instellingen die al de bezoeken mogelijk maken: BEDANKT!