‘Oud en nieuw’, wat levert het samenbrengen van leerKRACHT-scholen op?

Door Chris Rooijakkers – Expertcoach regio Groningen
Als docent ervaarde ik dat we steeds opnieuw het wiel aan het uitvinden waren. Best practices gingen op de schop door steeds weer nieuwe speerpunten. Toen ik als expertcoach ging werken bij stichting leerKRACHT, was dat omdat ik geloofde dat dit niet het zoveelste tijdelijke vernieuwprogramma zou worden. Ik zag voor me hoe met simpele tools werd voortgebouwd op wat er al was, waardoor niet een vernieuwprogramma maar een duurzame vernieuwcultuur zou ontstaan.

Maar daar moet je wel wat voor doen

Om de ontwikkeling op lange termijn scherp te houden zijn minicirkels bedacht. LeerKRACHT-scholen uit de regio zijn hierin met elkaar verbonden om elkaar te blijven inspireren in de praktijk van ‘elke dag een beetje beter’, ook na de aanwezigheid van leerKRACHT- expertcoaches.
Om deze netwerken van scholen te versterken besloten wij in Groningen om onze bijeenkomsten (veranderfora en pizzasessies) open te stellen voor oude leerKRACHT-scholen. Spannend vond ik dat wel. Want zouden de ouderejaars scholen wel komen opdagen? We hadden al lang geen contact meer gehad. Het was bovendien kort dag en als er aan één ding een gebrek is in de school is het wel aan tijd. En stel dat in sommige ‘oude scholen’ de boel was ingezakt? Dat zou demotiverend zijn.

Het werkt!

Het plan bleek te werken. Wat het opleverde:
– Een grote opkomst van leraren en directeuren van ‘oude scholen’.

Kennelijk was er behoefte aan contact
– Nieuwere scholen gaven oude scholen een update van recente leerKRACHT- verbeteringen
– Oudere scholen vertelden enthousiast wat er in hun school veranderd was en lieten daarmee een toekomstperspectief zien
– Er werden ter plekke nieuwe minicirkels gevormd over verschillende besturen heen van oude en nieuwe scholen
– De diversiteit en energie was vergroot

Een warm onderwijs bad

Eén directeur schreef na afloop van de eerste bijeenkomst wat hem het meest geraakt had:
‘Er waren twee nieuwe directeuren bij. Zij kenden leerKRACHT niet. Ze troffen scholen aan waar leerkrachten enthousiast initiatieven nemen, bij elkaar gaan kijken om van elkaar te leren en in zijn voor verbeteringen. Ze noemden het een “warm onderwijs bad”‘.

Verbinden en vertrouwen

Alle reden dus om in 2017 oud en nieuw te blijven verbinden en om vertrouwen te hebben in de duurzame impact van leerKRACHT. Op naar een inspirerend nieuwjaar!