Beter rekenen door systematisch te rekenen op elkaar
Hoe we die verbetering in rekenresultaten vooral hebben gerealiseerd? ‘Door heel systematisch met en van elkaar te leren wat wel en niet werkt’ vertelt schoolleider Tim Bijkerk van basisschool Wantijschool. Tim vertelt enthousiast over het verbetertraject dat de leerkrachten vorig jaar zijn gestart op het gebied van rekenen. Hierdoor zijn niet alleen letterlijk de rekenresultaten van de leerlingen omhoog geschoten, maar heeft het team figuurlijk geleerd te rekenen op elkaar. Lees hier het hele artikel!
Podcastaflevering 16: Zicht op kwaliteiten, voor je studenten, leerlingen én je collega’s.
Ken jij de kwaliteiten van je studenten en/of leerlingen? En van je collega’s? In deze aflevering gaan we in gesprek over het belang van zicht op kwaliteiten met Corianne Gorissen en Margaretha Meinster van Sociaal Pedagogisch Werk van het Albeda in Rotterdam. We horen hoe studenten meer zicht op hun eigen kwaliteiten krijgen met behulp van het kernkwadrant en hoe ze hier zelf eigenaar van zijn. Daarnaast horen we hoe dit zelfs de rekenresultaten kan verbeteren. Je krijgt veel tips over hoe je dit op je eigen school kan oppakken met je leerlingen/studenten én met je collega’s.
Hoe Obs ‘t Zand door middel van te werken aan verbeterthema’s haar onderwijs verbetert.
De ervaring van het Obs 't Zand: Hoe Obs 't Zand door middel van te werken aan verbeterthema's haar onderwijs verbetert
Minicursus Verbetercultuur
Wil je aan de slag gaan met het creëren van een verbetercultuur op jouw school, of wil je je verdiepen in wat een verbetercultuur is, volg dan deze minicursus verbetercultuur. De minicursus verbetercultuur is speciaal ontwikkeld voor leraren en schoolleiders die willen weten wat een verbetercultuur op school precies is en hier al de eerste stappen in willen gaan zetten. Je kan de cursus volgen in je eigen tijd op het moment dat het jou uitkomt.
Het Alfrinkcollege in Deurne: via leerlinggedrag naar een van de beste Vmbo’s van Nederland
VMBO-school het Alfrinkcollege startte vijf jaar geleden met het toepassen in de klas van wat onderwijsonderzoek laat zien dat werkt. Met een focus op het verbeteren van leerlinggedrag, om de effectieve lestijd zo hoog mogelijk te maken. Vijf jaar later was het Alfrinkcollege één van de beste VMBO-scholen van ons land, met een percentielscore van 98 op het centraal eindexamen.
Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond: hoe je kunt starten met het versterken van leerlinggedrag
De ervaring van Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond: hoe je kunt starten met het versterken van leerlinggedrag. Lees hier het hele artikel.
Luisterartikelen
Naast De Gelukkige School podcast hebben we nu ook het eerste luisterartikel van de Gelukkige School; ‘Hoe kunnen je leerlingen beter worden in begrijpend lezen en wat werkt daarbij?’
Podcast aflevering 15: Werken in Onderwijsteams, met Stad & Esch, een vo-school in Meppel
In deze podcast-aflevering zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer gaan in gesprek met Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. Ze hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams.
Jacqueline van Zuijlen en Tessa Brummelkamp nieuwe bestuursleden stichting leerKRACHT
De Raad van Toezicht heeft Jacqueline van Zuijlen en Tessa Brummelkamp tot nieuwe bestuursleden benoemd van stichting leerKRACHT. Jaap Versfelt en Celia van der Does verlaten het bestuur. De stichting is beide dankbaar voor de enorme bijdrage die ze hebben geleverd aan de oprichting en de ontwikkeling van leerKRACHT en hun niet aflatende streven om het onderwijs te verbeteren. Onderwijs waarin het vakmanschap van leraren centraal staat.