Hoe verhoog je het leerrendement van leerlingen? Dat begint met inzicht in waar leerlingen staan in hun ontwikkeling. Dit inzicht is waardevol voor jou als leraar om je onderwijs op af te stemmen en tot op bepaalde hoogte voor leerlingen om ze te betrekken en te motiveren. In de leerKRACHT-methodiek gebruiken we drie instrumenten: de ‘Datamuur’, het ‘Verbeterbord’ en het ‘Bord in de Klas’. In deze blog leggen we uit hoe dat werkt én hoe je ze gebruikt om samen het leerrendement te verhogen.
De tijd en energie die je hebt, wil je graag zo gericht mogelijk inzetten. Daarvoor is het nodig dat je keuzes maakt. De belangrijkste vraag die je als team moet beantwoorden is ‘waar valt bij jullie op school winst te behalen voor de leerlingen als het gaat om leerrendement’? Om hier antwoord op te geven, heb je feiten nodig. Feiten helpen namelijk om met elkaar draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Want waarom zou je tijd stoppen in een nieuwe rekenaanpak terwijl de rekenopbrengsten prima op orde zijn? De drie instrumenten die we hieronder bespreken, helpen je om dit gesprek met elkaar te voeren. Zowel met je collega’s als met je leerlingen.