leerlinggericht werken

Leerlingarena

Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
teamindeling voortgezet onderwijs

Teamindeling in het vo

We weten dat de werkdruk in het voortgezet onderwijs hoog is. En dat ondanks het harde werk van leraren, de leerlingresultaten onder druk staan en de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is frustrerend, maar gelukkig kennen we ook de oplossing. Kort gezegd: leraren die in kleine teams, rondom een groep leerlingen, met een vaste ritmiek doelgericht samenwerken. In dit blog leggen we uit waarom dat werkt en wat ervoor nodig is om zo te gaan werken.
ikc

IKC Integraal Kind Centrum

Veel IKC’s hebben de wens om nog meer te halen uit de samenwerking tussen kinderopvang, voor- tussen- en naschoolse opvang, peuterspeelzaal en school. Hoe doe je dat? In dit artikel vertellen we hoe je als IKC de methodiek van leerKRACHT gebruikt om inhoudelijke samenwerking op te zetten.
beeldbegeleiden beeldcoachen

Beeldcoachen

De meest effectieve manier om als leraar beter te worden, is naar je eigen leerkrachtvaardigheden kijken en deze in kleine stapjes verbeteren. Dat kan via lesbezoek met een collega of via beeldcoaching aan de hand van video-opnames. Wat maakt beeldcoaching nu zo krachtig en wat kunnen we daarvan leren?
schoolleider leerkracht

Schoolleider

Een schoolleider speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen en vasthouden van een verbetercultuur. En die verbetercultuur is weer noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
feedback

Feedback in je team

Hoe geef je effectieve feedback van en aan je collega’s en hoe doe je dat op een veilige én leerzame manier? In dit artikel lees je meer!
npo plan dat werkt

Nationaal Programma Onderwijs: Een NPO plan dat werkt

De menukaart voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt je een reeks van opties voor het aanpakken van vertraging bij leerlingen. Het ministerie roept echter scholen nadrukkelijk op duurzame keuzes te maken. In de menukaart staat daarom de ‘verbetercultuur’ van stichting leerKRACHT als optie genoemd. Waarom zou je daar als school op inzetten? Daar zijn drie redenen voor: meer leerwinst voor je leerlingen, effectiever werken als team aan vertragingen en meer werkplezier met je team. In dit artikel gaan we deze drie redenen één voor één af.
Het Directie programma

Verbetercultuur – voor in de hele onderwijsstichting

Een verbetercultuur door de hele onderwijsstichting heen, bij alle scholen en ook op directie- en stafniveau werkt het beste. Lees de ervaringen van (school)besturen
retrospective

Retrospective

Als je als team écht verbeterstappen wilt maken, sta dan naast resultaat en inhoud, ook stil bij het ‘het proces’. En bespreek dit in een vaste ritmiek.