8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Rekenonderwijs verbeteren

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
steppingstones

VIDEO-ervaring: Hoe verbeteren de leerkrachten en schoolleider van KBS Stepping Stones hun onderwijs?

In deze video zie je hoe leerkrachten en de schoolleider van KBS SteppingStones (PO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en feedback en waarom verbeteren ze daarmee hun onderwijs?
rol van de schoolleider

Hoe maak je als schoolleider écht het verschil. Drie manieren die zorgen voor impact.

Het is inmiddels breed doorgedrongen in het onderwijs dat de kwaliteit van de schoolleider uitermate belangrijk is voor de kwaliteit van de school. Natuurlijk, de meest doorslaggevende factor blijft de leraar en leerlingen verdienen dan ook de beste leraren. Maar wie zorgt er voor goede leraren? Wie heeft een essentiële rol in het neerzetten van de cultuur op school? De schoolleider. Maar, wat doe je dan als schoolleider om het verschil te maken? 3 concrete handvatten.
leerkrachtvaardigheden versterken

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Een goede leerkracht maakt het verschil. Reden om vol in te zetten op het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden. In de praktijk is dat lastig, wijst onderzoek uit: leraren voeren te weinig regie over eigen ontwikkeling, er is te weinig tijd in de waan van alle dag, en trainingen zijn vaak te algemeen om effect te hebben op de lespraktijk. Hoe lukt het dan wel? In deze blog vind je 5 praktische handreikingen, gebaseerd op onderzoek en de jarenlange ervaring van Stichting leerKRACHT met leren in teamverband.
leraar werkplezier
leerKRACHT team van harte vertelt over gespreid leiderschap

Gespreid leiderschap

Wie weleens een grote verandering in een organisatie heeft meegemaakt, weet hoe moeilijk dat kan zijn. Zeventig procent van de trajecten mislukt. Hoe komt dat? Als je op school een verbetercultuur wil creëren dan vergt dat gespreid leiderschap. Wie zijn deze leiders, wat wordt er van hen verwacht en hoe kan dat er in de praktijk uitzien? In dit artikel beschrijven we de rollen van de voortrekkers (‘schoolcoaches’), de schoolleiding en het team en brengen hun rollen tot leven met het verhaal van de Van Harte school in Houten.
leesbegrip

Begrijpend lezen verbeteren

Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna laten we zien wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt verbeteren.
schoolleider

Schoolleiders

Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en dus samen aan nóg beter onderwijs werkt. leerKRACHT creëert zo’n verbetercultuur op scholen. Op deze pagina vertellen we hoe leerKRACHT je kan helpen als schoolleider /(adjunct) directeur /teamleider van een po, vo of mbo, wat het je oplevert en hoe je een cultuur van ‘elke dag een beetje beter’ creëert op jouw school. Wat levert een verbetercultuur jou op als schoolleider?
onderzoekscultuur NRO

Onderzoekscultuur

Het NRO publiceerde een leidraadvoor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven 6 concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s. Om met de leerKRACHT-aanpak zo’n lerende of ‘onderzoekscultuur’ op scholen te creëren, moesten we voor al deze dilemma’s oplossingen vinden. Dat deden we samen met de 1.200 scholen die nu met leerKRACHT werken. In dit artikel geven we concrete voorbeelden hoe je de NRO-leidraad in de praktijk toepast en zodoende resultaat boekt.