groeikracht leerkracht

Groeikracht – aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op school

Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school. Leer wat een onderzoeks- en verbetercultuur is, hoe dit bijdraagt aan beter onderwijs en hoe je dat aanpakt in de praktijk. Meld je aan voor het Groeikracht-programma, je leest hier meer over in dit artikel. 
directie-programma

Het leerKRACHT-programma voor directieteams

Het leerKRACHT-programma voor directieteams versterkt de verbetercultuur in de hele organisatie. Lees meer over het leerKRACHT-programma voor directieteams.
AVS leergang verbetercultuur

Het Schoolleiders programma – voor schoolleiders die wel al willen starten met onderdelen van het leerKRACHT-programma, om zo draagvlak te creëren binnen het hele team om zo te gaan werken.

Samen met de AVS Academie organiseert Stichting leerKRACHT de leergang Verbetercultuur voor schoolleiders. Schoolleiders die aan de slag willen met verbetering van het onderwijs, doen in deze leergang inspiratie, kennis en vaardigheden op om een begin te maken met een verbetercultuur op school. Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en heeft een herregistratiewaarde van 35%, wat gelijk staat aan 35 punten.
verandercoach programma

Het Verandercoach-programma – een handvat voor besturen om het leerKRACHT-programma van ons over te nemen en zelf uit te voeren.

Door het Verandercoach-programma van leerKRACHT wordt de lerende cultuur intern bewaakt en worden de kosten lager.
raymondschilperoordt

ervaring van een schoolleider over de leergang Verbetercultuur

Toen Raymond Schilperoordt, Directeur van SBO de Brug uit Goes, in 2020 begon op deze school, kende hij leerKRACHT nog niet. Zijn team werkte echter wel sinds 2015 met de leerKRACHT instrumenten. Hij besloot toen zelf mee te doen met het programma voor schoolleiders om meer kennis over de methode op te doen. We vroegen aan Raymond naar zijn ervaring over de vijf-daagse leergang Verbetercultuur voor schoolleiders.
Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

Technisch lezen versterken voor betere leesresultaten

In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.
schoolleidersregister po

Programma’s in het schoolleidersregister

Deelname aan leerKRACHT jaar-1 en het leerKRACHT Schoolleidersprogramma zijn geaccrediteerd voor het schoolleiderregister. Als schoolleiders blijf je continu bezig met je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Beide leergangen zijn gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.
schoolleiders

Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school – leerwinst vergroten met behulp van onderwijsonderzoek: hoe je als schoolleider het verschil maakt

Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen. Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden Masterplan

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.