Hoe houd je verbinding met leerlingen in deze coronatijd?
Tip 1: Bord in de Klas in aangepaste (digitale) vorm
Het Bord in de Klas is een bekend instrument in de leerKRACHT-methodiek (kijk hier als je er meer over wilt weten). Nu er regelmatig leerlingen en leraren afwezig zijn, of in de situatie dat we helemaal online les moeten geven, is een digitale variant aan te raden. Dat kan op dezelfde digitale manier als we eerder beschreven voor het verbeterbord voor de leraren.
Wanneer je zorgt voor een digitaal bord, kun je altijd met de hele klas de les, lesdag of week opstarten aan de hand van dit bord, ook als er leerlingen (of jijzelf) vanuit huis meedoen. In het voortgezet onderwijs en mbo is het goed om als collega’s af te stemmen wanneer, wie en hoe je dit bord inzet, omdat je waarschijnlijk niet elke les gaat opstarten met dit bord. Maar
bijvoorbeeld wel elke week tijdens mentorles of bij loopbaanbegeleiding. Daarbij kun je als klas doelen en acties bepalen die gaan over het leren, maar ook doelen en acties die gerelateerd zijn aan wat leerlingen zelf kunnen doen om goed door deze coronaperiode heen te komen. Hiermee geef je leerlingen iets in handen waar ze zelf invloed op hebben.
Dat geeft een goed gevoel en helpt leerlingen om het vol te houden en elkaar erbij te helpen.
Variaties bij de check-in
Met name de check-in en de successen delen zijn in deze lastige tijd een wezenlijk onderdeel om zicht te houden op elkaars welzijn en om de positieve dingen niet uit het oog te verliezen. Ook als je als leraar niet met het volledige Bord in de Klas werkt, kun je aan dit aspect wel vorm geven. Door bijvoorbeeld de eerste les op de dag van iedere klas te starten met een korte dagstart waarin leerlingen ruimte krijgen om aan te geven hoe het met ze gaat en wat ze nodig hebben om een goede dag te hebben. Als je altijd met dezelfde check-in vraag start, wordt het saai. Bedenk daarom samen met collega’s en/of leerlingen leuke check-in vragen. Die kun je digitaal verzamelen en zo elke dag jezelf en de leerlingen verrassen door een andere te kiezen. Op internet is daarvoor ook inspiratie te vinden:
https://checkin.daresay.io/
https://www.schoolmakers.be/blog/hoe-kom-jij-de-virtuele-les-of-vergadering-binnen-15-manieren-voor-een-online-check-in-met-leerlingen-of-collegas/
https://www.kessels-smit.com/nl/starten-met-een-check-in-vragen-die-verhalen-uitnodigen
Tip 2: Luister naar de ‘Stem van de leerling’
We bedenken als leraren van alles om met alle beperkingen goed onderwijs te verzorgen voor onze leerlingen. Hoe pakt dat uit? Dat kunnen we het beste aan de leerlingen zelf vragen. We schreven een blog waarin we suggesties doen om deze feedback bij leerlingen op te halen.
Tip 3: Doe iets wat energie geeft en verbindt
We zien op internet video’s langskomen van ziekenhuizen en basisscholen die de ‘Jerusalema challenge’ doen. En ook video’s van scholen die op ludieke wijze de coronaregels onder de aandacht brengen, samen met leerlingen. Vaak zijn er wel een paar enthousiastelingen die, juist nu, zin hebben om energie te steken in iets positiefs. Dat kan klein of groot zijn. Misschien vinden leerlingen het wel leuk om hierover mee te denken? Het kan ook iets maatschappelijks zijn, zoals een leuke actie voor een zorginstelling in de buurt. We horen of zien graag leuke ideeën langskomen via onze Open Space op Facebook.
Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!