Van het bevorderen van eigenaarschap van leerlingen
naar het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn
Hoe het team van Daltonbasisschool Waterland werk maakt(e) van eigenaarschap.
Introductie| Het verhaal van Daltonbasisschool Waterland| Download | Meer
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Waar leerlingen vroeger de rol hadden van passieve ontvangers, wordt hen nu een veel autonomere rol toebedeeld.
Hoewel het een complex begrip is, maken veel scholen werk van eigenaarschap. Omdat ze weten dat het loont in het versterken van de metacognitieve en zelfregulerende vaardigheden. In scholen zien we dat leraren leerlingen een stem geven, feedback vragen en niet alleen leren hoe ze eigen doelen kunnen stellen. Maar ook hoe ze deze kunnen realiseren. Binnen de leerKRACHT-methodiek gebruiken scholen hier verschillende instrumenten voor. Denk aan het Bord in de klas of de Leerlingarena.
Zo nemen leraren niet alleen eigenaarschap over hun eigen professionalisering, maar geven ze deze direct ook door hun leerlingen.
Daltonbasisschool Waterland heeft onder meer Zelfstandigheid, Vrijheid & Verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. 3 jaar geleden is het team met de leerKRACHT-methodiek ook zélf aan eigenaarschap gaan werken. Het leverde verbinding en betrokkenheid op, en een grotere doelgerichtheid. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze van daaruit ook het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
Wat is Daltonbasisschool Waterland voor school?
25 jaar geleden is Daltonbasisschool Waterland bewust een daltonschool geworden, en geeft daarmee actief vorm aan de 5 daltonkernwaarden: Zelfstandigheid, Vrijheid & Verantwoordelijkheid, Samenwerken, Effectiviteit en Reflectie. Wendelien: “Wij zien het als onze taak om leerlingen de structuur te bieden waarin ze vrijheid binnen grenzen leren hanteren: ze kunnen kiezen wat ze willen leren, binnen de geboden context. Zo heeft eigenaarschap bij leerlingen altijd centraal gestaan.”
‘‘ We hebben afgelopen februari als team het ‘Eigen Weggetje’ geïntroduceerd, waarin kinderen zelf hun projecten vormgeven. Leerlingen zijn super enthousiast, ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid, en zijn zo betrokken. Er is nu écht eigenaarschap. Het leeft nu al door de hele school.”
Van het bevorderen van eigenaarschap van leerlingen
naar het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn
Hoe het team van Daltonbasisschool Waterland echt eigenaarschap in alle gelederen realiseerde.
Werk jij in de klas harder dan je leerlingen? Loop je vaak moe de les uit? Doen je leerlingen niet actief mee? Laten ze in houding en gedrag zien dat ze andere dingen belangrijker vinden, zoals hun mobieltje? Dan is het tijd dat er iets verandert.
Met Ruben Houtepen en Luca Geest van Daltonbasisschool Waterland
Zij vertellen hoe Waterland stappen heeft gemaakt met het eigenaarschap met hun leerlingen
Je hoort ook:
Zelf aan de slag met het vergroten van het eigenaarschap van jouw leerlingen? Hier vind je wat je nodig hebt om er vandaag al stappen in te maken.
Meer weten over dit onderwerp? Lees dan één van onze kennisbankartikelen.
Tien jaar geleden werd Stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Voor de leerling met vertrouwen in de leraar
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons vierde verhaal vertellen Wendelien Romijn en Wendy Sark van Daltonbasisschool Waterland hoe zij nu het leren écht van de leerlingen zelf laten zijn doordat ze als team structureel aan de slag zijn gegaan met het versterken van het eigenaarschap van hun leerlingen.
In aflevering 10 van de podcast van De Gelukkige School vertelt Wendy Roelands, leerkracht van groep 6 op OBS ‘t Zand in Utrecht, hoe je eigenaarschap bij jouw leerlingen kunt vergroten. Je krijgt handzame tips waar je direct mee kunt starten op jouw school: van werken met rubrics, tot het voeren van kindgesprekken.
Wil jij in Den Haag op Daltonbasisschool Waterland concrete handvatten krijgen om de onderzoeks- en verbetercultuur op jouw school te versterken?
Kom dan op 13 feb naar deze school of op een andere datum naar een school in jouw buurt!
In ons webinar ‘Eigenaarschap van leerlingen’ op 1 februari 15:30 hoor je:
Hoe je leerlingen eigenaarschap laat nemen voor hun doelen
Hoe je leerling-betrokkenheid kan vergroten door feedback te vragen op je lessen
Hoe je leerlingen kan laten meedenken over het onderwijs