Nieuws en blogs

Jacqueline van Zuilen en Tessa Brummelkamp treden toe tot bestuur stichting leerKRACHT

Jacqueline van Zuijlen en Tessa Brummelkamp nieuwe bestuursleden stichting leerKRACHT

De Raad van Toezicht heeft Jacqueline van Zuijlen en Tessa Brummelkamp tot nieuwe bestuursleden benoemd van stichting leerKRACHT. Jaap Versfelt en Celia van der Does verlaten het bestuur. De stichting is beide dankbaar voor de enorme bijdrage die ze hebben geleverd aan de oprichting en de ontwikkeling van leerKRACHT en hun niet aflatende streven om het onderwijs te verbeteren. Onderwijs waarin het vakmanschap van leraren centraal staat. 
juibileum leerKRACHT

Jubileum uitzending 16 november

Tien jaar geleden werd stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Op deze pagina vind je de video van onze Jubileum-uitzending van 16 november in Rotterdam en de videoboodschap van Mariëlle Paul, minister van Onderwijs.
Visualisatie de succescriteria en alle leeractiviteiten, de Totempaal

Versneld zelfreguleren in het MBO

Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.
Groeikracht

Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school

Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school. Leer wat een onderzoeks- en verbetercultuur is, hoe dit bijdraagt aan beter onderwijs en hoe je dat aanpakt in de praktijk. Meld je aan voor het Groeikracht-programma.
schoolleider marcella

Leergang Verbetercultuur voor schoolleiders: De ervaring van Meerscholen directeur Marcella van Wanroij

We stellen Marcella van Wanroij enkele vragen over de 5-daagse leergang Verbetercultuur voor Schoolleiders, die zij enkele jaren geleden volgde. Marcella is meerscholen directeur binnen de Stichting Lijn 83 in Heijen, Limburg. Het jaar daarna startte zij met haar scholen de leerKRACHT methodiek.
Doorloopjes 3

Lancering Doorloopjes 3 op 29 november

Werken aan onderwijsverbetering? Dat doen leraren graag goed én samen. Na het succes van Doorloopjes 1 en 2, volgt nu de lancering van Doorloopjes 3! Vol met nog meer handvatten om meer te bereiken met evidence informed handelen binnen het onderwijs. In Pakhuis de Zwijger verzorgen wij op 29 november een onderwijsavond waar we je graag voor uitnodigen.
besturenprogramma met Bol.com

Intersectoraal leertraject voor bestuurders: Een kijkje in de keuken bij Nederlandse topinstellingen

In januari (’24) start het intersectorale bestuurderstraject van Stichting leerKRACHT, in samenwerking met de po-, vo- en mbo-raad. Je krijgt een unieke kans om te leren van vooruitstrevende bedrijven en organisaties, die werken aan een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’.
Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

Versterken van technisch lezen

In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Deze tips komen uit onderzoek in de cognitieve- en onderwijspsychologie, orthopedagogiek en docent-effectiviteit. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bespreken vijf belangrijke punten in dit artikel. De eerste vier zijn voor in de klas en de vijfde voor de hele school. We leggen uit waarom deze punten belangrijk zijn, op welk onderzoek ze zijn gebaseerd en hoe je ze in de praktijk brengt.
raymondschilperoordt

ervaring van een schoolleider over de leergang Verbetercultuur

Toen Raymond Schilperoordt, Directeur van SBO de Brug uit Goes, in 2020 begon op deze school, kende hij leerKRACHT nog niet. Zijn team werkte echter wel sinds 2015 met de leerKRACHT instrumenten. Hij besloot toen zelf mee te doen met het programma voor schoolleiders om meer kennis over de methode op te doen. We vroegen aan Raymond naar zijn ervaring over de vijf-daagse leergang Verbetercultuur voor schoolleiders.