Beter rekenen door systematisch te rekenen op elkaar
Hoe we die verbetering in rekenresultaten vooral hebben gerealiseerd? ‘Door heel systematisch met en van elkaar te leren wat wel en niet werkt’ vertelt schoolleider Tim Bijkerk van basisschool Wantijschool. Tim vertelt enthousiast over het verbetertraject dat de leerkrachten vorig jaar zijn gestart op het gebied van rekenen. Hierdoor zijn niet alleen letterlijk de rekenresultaten van de leerlingen omhoog geschoten, maar heeft het team figuurlijk geleerd te rekenen op elkaar. Lees hier het hele artikel!
Podcastaflevering 16: Zicht op kwaliteiten, voor je studenten, leerlingen én je collega’s.
Ken jij de kwaliteiten van je studenten en/of leerlingen? En van je collega’s? In deze aflevering gaan we in gesprek over het belang van zicht op kwaliteiten met Corianne Gorissen en Margaretha Meinster van Sociaal Pedagogisch Werk van het Albeda in Rotterdam. We horen hoe studenten meer zicht op hun eigen kwaliteiten krijgen met behulp van het kernkwadrant en hoe ze hier zelf eigenaar van zijn. Daarnaast horen we hoe dit zelfs de rekenresultaten kan verbeteren. Je krijgt veel tips over hoe je dit op je eigen school kan oppakken met je leerlingen/studenten én met je collega’s.
Hoe Obs ‘t Zand door middel van te werken aan verbeterthema’s haar onderwijs verbetert.
De ervaring van het Obs 't Zand: Hoe Obs 't Zand door middel van te werken aan verbeterthema's haar onderwijs verbetert
Het Alfrinkcollege in Deurne: via leerlinggedrag naar een van de beste Vmbo’s van Nederland
VMBO-school het Alfrinkcollege startte vijf jaar geleden met het toepassen in de klas van wat onderwijsonderzoek laat zien dat werkt. Met een focus op het verbeteren van leerlinggedrag, om de effectieve lestijd zo hoog mogelijk te maken. Vijf jaar later was het Alfrinkcollege één van de beste VMBO-scholen van ons land, met een percentielscore van 98 op het centraal eindexamen.
Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond: hoe je kunt starten met het versterken van leerlinggedrag
De ervaring van Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond: hoe je kunt starten met het versterken van leerlinggedrag. Lees hier het hele artikel.
Podcast aflevering 15: Werken in Onderwijsteams, met Stad & Esch, een vo-school in Meppel
In deze podcast-aflevering zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer gaan in gesprek met Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. Ze hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams.
Versneld zelfreguleren in het MBO
Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.
Leergang Verbetercultuur voor schoolleiders: De ervaring van Meerscholen directeur Marcella van Wanroij
We stellen Marcella van Wanroij enkele vragen over de 5-daagse leergang Verbetercultuur voor Schoolleiders, die zij enkele jaren geleden volgde. Marcella is meerscholen directeur binnen de Stichting Lijn 83 in Heijen, Limburg. Het jaar daarna startte zij met haar scholen de leerKRACHT methodiek.
ervaring van een schoolleider over de leergang Verbetercultuur
Toen Raymond Schilperoordt, Directeur van SBO de Brug uit Goes, in 2020 begon op deze school, kende hij leerKRACHT nog niet. Zijn team werkte echter wel sinds 2015 met de leerKRACHT instrumenten. Hij besloot toen zelf mee te doen met het programma voor schoolleiders om meer kennis over de methode op te doen. We vroegen aan Raymond naar zijn ervaring over de vijf-daagse leergang Verbetercultuur voor schoolleiders.