Groeikracht

Werk maken van een verbeter- en onderzoekscultuur kan nu met een forse subsidie van het Nationaal Groeifonds. Meld je daarvoor aan voor het Groeikracht-programma, en krijg van ons ondersteuning. Je leest meer over Groeikracht in dit artikel.
evidence informed werken gone wrong

Evidence informed werken ‘gone wrong’​ (en hoe je dit kan voorkomen)

Evidence informed werken neemt een enorme vlucht in het onderwijs. Het is inmiddels duidelijk dat de waarde hiervan groot is. Toch zijn er zeker ook risico's. Het 'slaafs volgen' van deze 'methode', gaat geen goede resultaten opleveren. Jelle Verwer beschrijft een ander inspirerend en belangrijk artikel over Evidence Informed werken wat hij koppelt aan wat hij zelf in scholen en teams ziet.
doorloopjes 2

Doorloopjes 2 lancering op 14 april

In Pakhuis de Zwijger verzorgen wij op 14 april hét onderwijsevent van 2022. In een avondvullend programma gaan Meesters met Dromen Emin Kececi en Yasin Yaylali & Lotte Leijdekkers in gesprek met bekende onderwijsexperts en onderzoekers. Meld je snel aan om een fysieke plek te veroveren!
leesbegrip

Begrijpend lezen verbeteren

Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna laten we zien wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt verbeteren.
lotte leijdekkers

Podcast met Lotte Leijdekkers

Onze gast in deze tweede podcast-aflevering is Lotte Leijdekkers.  Lotte is Lead Doorloopjes bij Stichting leerKRACHT en werkt voor Zonova, een schoolbestuur in Amsterdam Zuid-Oost. In deze podcast vertelt Lotte over de oorsprong en inhoud van Doorloopjes. Hoe zetten leraren bewezen effectieve tools als Doorloopjes in om nóg beter te worden in hun vak?
bevragen en feedback

Bevragen & Feedback

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.
leraren lessen verbeteren

Verbeter je lessen doelgericht, samen en in kleine stapjes

Het duurzaam verbeteren van leraarvaardigheden vraagt om een analyse van de lesaspecten waar je als leraar beter in wil worden, een sterke motivatie om te willen verbeteren, precieze verbeterdoelen, coaching en intensief werken aan verbetering.
feedback

Doorloopjes Blog #2: Verzamelen van goede feedback op je lessen

Hoewel je door het krijgen van feedback beter kunt gaan presteren, krijgen leraren maar weinig feedback op de kern van hun werk: de lessen die ze geven.
doorloopjes

Doorloopjes Blog #1: Effectief Lesgeven

Wat zegt onderzoek over effectief lesgeven? Hoe kun je je lespraktijk versterken? Lees meer over wat effectief lesgeven is en wat je kan helpen.