doorloopjes 2

Doorloopjes 2 lancering op 14 april

In Pakhuis de Zwijger verzorgen wij op 14 april hét onderwijsevent van 2022. In een avondvullend programma gaan Meesters met Dromen Emin Kececi en Yasin Yaylali & Lotte Leijdekkers in gesprek met bekende onderwijsexperts en onderzoekers. Meld je snel aan om een fysieke plek te veroveren!
leesbegrip

Begrijpend lezen

Eén op de vier leerlingen in het VO blijkt met 15 jaar een onvoldoende leesniveau te hebben om te kunnen functioneren in de maatschappij. Dit terwijl eindtoetsen op de basisschool de indruk geven dat leerlingen begrijpend lezen onder de knie hebben. Dat kan en moet beter. Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna laten we zien wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt verbeteren.
lotte leijdekkers

Podcast met Lotte Leijdekkers

Onze gast in deze tweede podcast-aflevering is Lotte Leijdekkers.  Lotte is Lead Doorloopjes bij Stichting leerKRACHT en werkt voor Zonova, een schoolbestuur in Amsterdam Zuid-Oost. In deze podcast vertelt Lotte over de oorsprong en inhoud van Doorloopjes. Hoe zetten leraren bewezen effectieve tools als Doorloopjes in om nóg beter te worden in hun vak?
bevragen en feedback

Bevragen & Feedback

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.
leraren lessen verbeteren

Verbeter je lessen doelgericht, samen en in kleine stapjes

Het duurzaam verbeteren van leraarvaardigheden vraagt om een analyse van de lesaspecten waar je als leraar beter in wil worden, een sterke motivatie om te willen verbeteren, precieze verbeterdoelen, coaching en intensief werken aan verbetering.
feedback

Doorloopjes Blog #2: Verzamelen van goede feedback op je lessen

Hoewel je door het krijgen van feedback beter kunt gaan presteren, krijgen leraren maar weinig feedback op de kern van hun werk: de lessen die ze geven.
doorloopjes

Doorloopjes Blog #1: Effectief Lesgeven

Wat zegt onderzoek over effectief lesgeven? Hoe kun je je lespraktijk versterken? Lees meer over wat effectief lesgeven is en wat je kan helpen.
evidence informed werken

Evidence-informed werken

Onderzoek naar wat werkt in het onderwijs is er genoeg. Maar wat ergens werkt, werkt niet overal. Dan maar zonder onderzoek verder? Zo mis je kansen voor je leerlingen. In deze blog leggen we uit hoe je interventies vindt die bij jou op school in de klas het verschil maken en hoe je ze succesvol toepast. Niet alleen, maar samen je collega’s.