Terug naar de basis – leerKRACHT in het AD
Nederlandse scholieren scoren gemiddeld slechter op basisvaardigheden. Hoe ingewikkeld is het om leerlingen wél fatsoenlijk te leren rekenen, lezen en schrijven en digitaal vaardig te maken?
Lees hier het hele artikel van het Algemeen Dagblad.
RVKO: Verbetering onderwijskwaliteit door gestructureerde samenwerking (de Koerier december 2022)
Ruim 10 jaar geleden maakte de RVKO voor het eerst kennis met de methodiek leerKRACHT, in het kader van de verbetercultuur. Inmiddels maken veel scholen gebruik van deze evidence based aanpak voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de onderlinge samenwerking. Bovenschools begeleider verbetercultuur Evelyne Derks
sprak met drie collega’s over de ontwikkeling van de schoolcultuur met behulp van leerKRACHT.
Het succes van de leerKRACHT methode hangt mede af van de schoolleider
Angela de Jong deed onderzoek naar de succes- en slaagfactoren van de leerKRACHT methode. 'De ideale schoolleider weet de balans te bewaren tussen ruimte geven en sturen.' Lees meer in dit artikel in het VO-magazine van de VO-raad (dec 2022).
leerKRACHT is aanwezig op de NOT
LeerKRACHT, wat is dat nou precies? Als jij je dat ook wel eens afvraagt hebben we goed nieuws voor je: wij zijn aanwezig op de NOT. Je kunt daar eenvoudig met ons in gesprek of op je eigen houtje de power van een verbetercultuur ontdekken. Loop even langs in hal 3!
Masterplan basisvaardigheden: hoe bereik je als school duurzame impact met eenmalige middelen?
Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen 500 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.
Jelle Verwer benoemd tot directeur Stichting leerKRACHT
Jelle Verwer benoemd tot directeur stichting leerKRACHT. Jelle nam op 3 november deze rol over van oprichter Jaap Versfelt. Jaap blijft komend jaar nog lid van het bestuur van onze stichting en stapt daarna over naar de raad van toezicht.
Praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs
Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
Evidence informed werken ‘gone wrong’ (en hoe je dit kan voorkomen)
Evidence informed werken neemt een enorme vlucht in het onderwijs. Het is inmiddels duidelijk dat de waarde hiervan groot is. Toch zijn er zeker ook risico's. Het 'slaafs volgen' van deze 'methode', gaat geen goede resultaten opleveren. Jelle Verwer beschrijft een ander inspirerend en belangrijk artikel over Evidence Informed werken wat hij koppelt aan wat hij zelf in scholen en teams ziet.
VIDEO: Hoe VO-school UniC haar onderwijs verbetert
Wil jij weten hoe VO-school UniC haar teamcultuur versneld heeft verbeterd en hoe het team doelgericht met haar onderwijs bezig is? Bekijk dan deze video van UniC. Bij UniC ligt een grote verantwoordelijkheid bij de leerjaarteams, wat eigenaarschap bij de docenten oplevert.