Nieuws en blogs

onderzoek impact

Voor de leerling: derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september

Het derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september (over de periode 2023-2026). Zodat we de impact van onze werkwijze nog verder kunnen vergroten. De lessen die we opdoen delen we met scholen die in het verleden deelnamen en de nieuw startende scholen profiteren van al deze kennis, omdat we verbeteringen direct inbouwen in de methodiek.
werkdruk onder controle in het onderwijs

Hoe houdt het ROC Twente de werkdruk onder controle?

Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn voor een hoge werkdruk, zien we op scholen die met leerKRACHT werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Het team van Sport en Bewegen van het ROC Twente vertelt hoe zij omgaat met de onderliggende oorzaken van werkstress en daarmee met de werkdruk in haar team aanpakt.
rekenartikel JSW

Rekenresultaten verbeteren – leerKRACHT in JSW Januari

Waar lopen scholen tegenaan als zij hun rekenresultaten willen versterken? Het struikelblok ligt vaak bij gebrekkige automatisering van rekenbewerkingen van leerlingen. Acht praktische handvatten kunnen bijdragen aan automatisering en daarmee aan betere rekenresultaten. Lees het artikel in JSW.
Eigenaarschap OBS Waterland

Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland

Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
leerKRACHT AD

Terug naar de basis – leerKRACHT in het AD

Nederlandse scholieren scoren gemiddeld slechter op basisvaardigheden. Hoe ingewikkeld is het om leerlingen wél fatsoenlijk te leren rekenen, lezen en schrijven en digitaal vaardig te maken? Lees hier het hele artikel van het Algemeen Dagblad.
RVKO

RVKO: Verbetering onderwijskwaliteit door gestructureerde samenwerking (de Koerier december 2022)

Ruim 10 jaar geleden maakte de RVKO voor het eerst kennis met de methodiek leerKRACHT, in het kader van de verbetercultuur. Inmiddels maken veel scholen gebruik van deze evidence based aanpak voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de onderlinge samenwerking. Bovenschools begeleider verbetercultuur Evelyne Derks sprak met drie collega’s over de ontwikkeling van de schoolcultuur met behulp van leerKRACHT.
De methode van de stichting leerKRACHT wordt jaarlijks door meer dan duizend scholen gebruikt. Angela de Jong deed onderzoek naar de succes- en slaagfactoren van deze aanpak.

Het succes van de leerKRACHT methode hangt mede af van de schoolleider

Angela de Jong deed onderzoek naar de succes- en slaagfactoren van de leerKRACHT methode. 'De ideale schoolleider weet de balans te bewaren tussen ruimte geven en sturen.' Lees meer in dit artikel in het VO-magazine van de VO-raad (dec 2022).
NOT

leerKRACHT is aanwezig op de NOT

LeerKRACHT, wat is dat nou precies? Als jij je dat ook wel eens afvraagt hebben we goed nieuws voor je: wij zijn aanwezig op de NOT. Je kunt daar eenvoudig met ons in gesprek of op je eigen houtje de power van een verbetercultuur ontdekken. Loop even langs in hal 3!
basisvaardigheden rekenen

Masterplan basisvaardigheden: hoe bereik je als school duurzame impact met eenmalige middelen?

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen 500 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.