Nieuws en blogs

jelle verwer directeur

Jelle Verwer benoemd tot directeur Stichting leerKRACHT

Jelle Verwer benoemd tot directeur stichting leerKRACHT. Jelle nam op 3 november deze rol over van oprichter Jaap Versfelt. Jaap blijft komend jaar nog lid van het bestuur van onze stichting en stapt daarna over naar de raad van toezicht.
8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
evidence informed werken gone wrong

Evidence informed werken ‘gone wrong’​ (en hoe je dit kan voorkomen)

Evidence informed werken neemt een enorme vlucht in het onderwijs. Het is inmiddels duidelijk dat de waarde hiervan groot is. Toch zijn er zeker ook risico's. Het 'slaafs volgen' van deze 'methode', gaat geen goede resultaten opleveren. Jelle Verwer beschrijft een ander inspirerend en belangrijk artikel over Evidence Informed werken wat hij koppelt aan wat hij zelf in scholen en teams ziet.
Hoe VO-school UniC haar onderwijs verbetert

VIDEO: Hoe VO-school UniC haar onderwijs verbetert

Wil jij weten hoe VO-school UniC haar teamcultuur versneld heeft verbeterd en hoe het team doelgericht met haar onderwijs bezig is? Bekijk dan deze video van UniC. Bij UniC ligt een grote verantwoordelijkheid bij de leerjaarteams, wat eigenaarschap bij de docenten oplevert.
wereldwijs

Samen op reis om wijs te worden

‘Samen op reis om wijs te worden is ons schoolmotto’ vertelt schoolleider Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs in Amsterdam Zuid-Oost. Iedere dag opnieuw ontdekken wij samen hoe we het steeds een beetje beter kunnen doen voor onze kinderen. Als je de teamkamer binnenkomt, zie je direct wat ze bedoelt. Daar hangt een lange slinger met leerling-successen die leerkrachten hebben ervaren in hun klassen. Paula vertelt gepassioneerd over de onderzoeks- en verbeterreis die hieraan ten grondslag ligt.
rol van de schoolleider verbeteringen

Dit zijn de verbeteringen van de leerKRACHT-aanpak schooljaar 22/23

Elke dag samen een beetje beter? Niet alleen voor scholen die met Stichting leerKRACHT werken, maar ook voor onszelf! Om onze eigen verbetercultuur vast te houden en het goede voorbeeld te geven, verbeteren we elk schooljaar onze aanpak. Hieronder lees je kort welke 5 verbeteringen we voor dit schooljaar door hebben gevoerd.
steppingstones

VIDEO-ervaring: Hoe verbeteren de leerkrachten en schoolleider van KBS Stepping Stones hun onderwijs?

In deze video zie je hoe leerkrachten en de schoolleider van KBS SteppingStones (PO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en feedback en waarom verbeteren ze daarmee hun onderwijs?
rol van de schoolleider

Hoe maak je als schoolleider écht het verschil. Drie manieren die zorgen voor impact.

Het is inmiddels breed doorgedrongen in het onderwijs dat de kwaliteit van de schoolleider uitermate belangrijk is voor de kwaliteit van de school. Natuurlijk, de meest doorslaggevende factor blijft de leraar en leerlingen verdienen dan ook de beste leraren. Maar wie zorgt er voor goede leraren? Wie heeft een essentiële rol in het neerzetten van de cultuur op school? De schoolleider. Maar, wat doe je dan als schoolleider om het verschil te maken? 3 concrete handvatten.
leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?