Hoe het team van KPO Kindcentrum De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt
Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. In dit verhaal vertellen Directeur Josien Kats en Intern begeleider en Schoolcoach Lotte Kerremans hoe zij met hun team aan onderwijsverbeteringen werken. Door het borgen van verbeteringen wordt het onderwijs op De Appel, niet tijdelijk, maar duurzaam beter.
PODCAST aflevering 14: Veranderen in het MBO, met Korine Gilijamse van het Albedacollege
In deze podcastaflevering van de Gelukkige School zoomen we in op verbeteren in het mbo. Te gast is Korine Gilijamse van het Albeda College. Korine vertelt over hoe zij omgaat met gemopper over het rooster. Hoe ze de ruimte creëert om te innoveren voor docenten en hoe zij ervoor zorgt dat haar werkverdelingsplan bijdraagt aan haar ambities.…en nog meer tips om zelf mee aan de slag te gaan!
Fiep Westendorpschool
Hoe verbetert de Fiep Westendorpschool toch het onderwijs na uitdagende omstandigheden?
Een sprong in het diepe: De moeilijke Covid-jaren, op een school middenin een stad met een hoog docententekort en in een wijk dat ook niet als de beste buurt van Amsterdam bekendstaat?
PODCAST: Aflevering 13 – Ruimte om te leren, een lerende organisatie
In deze aflevering van onze podcast gaan we in gesprek met Stichting Quadraten over een lerende organisatie. Hoe zorg je ervoor dat leren niet alleen op scholen, maar ook tussen scholen plaatsvindt? Hoe verspreid je goede voorbeelden en hoe maak je gebruik van aanwezige expertise binnen de organisatie? We horen voorbeelden over de kracht van ouderarena's, de professionele dialoog en onderwijs aan kinderen uit Oekraïne. Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.
‘Haal je beste binnenste buiten’
Hoe geven de docententeams van Zone.college succesvol handen en voeten aan het schoolmotto ‘Haal je beste binnenste buiten'? 'Het is onze lijfspreuk’ vertelt verandercoach Erica Eijkenaar van Zone.college in Oost-Nederland. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze teams. Iedere dag opnieuw willen wij als docententeams ontdekken hoe de studenten hun kwaliteiten steeds beter kunnen inzetten voor duurzame vooruitgang van de wereld. Lees hoe het Zone.college hier werk van maakt.
Hoe houdt het ROC Twente de werkdruk onder controle?
Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn voor een hoge werkdruk, zien we op scholen die met leerKRACHT werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Het team van Sport en Bewegen van het ROC Twente vertelt hoe zij omgaat met de onderliggende oorzaken van werkstress en daarmee met de werkdruk in haar team aanpakt.
Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland
Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
RVKO: Verbetering onderwijskwaliteit door gestructureerde samenwerking (de Koerier december 2022)
Ruim 10 jaar geleden maakte de RVKO voor het eerst kennis met de methodiek leerKRACHT, in het kader van de verbetercultuur. Inmiddels maken veel scholen gebruik van deze evidence based aanpak voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de onderlinge samenwerking. Bovenschools begeleider verbetercultuur Evelyne Derks
sprak met drie collega’s over de ontwikkeling van de schoolcultuur met behulp van leerKRACHT.
VIDEO: Hoe VO-school UniC haar onderwijs verbetert
Wil jij weten hoe VO-school UniC haar teamcultuur versneld heeft verbeterd en hoe het team doelgericht met haar onderwijs bezig is? Bekijk dan deze video van UniC. Bij UniC ligt een grote verantwoordelijkheid bij de leerjaarteams, wat eigenaarschap bij de docenten oplevert.