
Podcast aflevering 15: Werken in Onderwijsteams, met Stad & Esch, een vo-school in Meppel
In deze podcast-aflevering zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer gaan in gesprek met Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. Ze hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams.

Versneld zelfreguleren in het MBO
Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.

Leergang Verbetercultuur voor schoolleiders: De ervaring van Meerscholen directeur Marcella van Wanroij
We stellen Marcella van Wanroij enkele vragen over de 5-daagse leergang Verbetercultuur voor Schoolleiders, die zij enkele jaren geleden volgde. Marcella is meerscholen directeur binnen de Stichting Lijn 83 in Heijen, Limburg. Het jaar daarna startte zij met haar scholen de leerKRACHT methodiek.

ervaring van een schoolleider over de leergang Verbetercultuur
Toen Raymond Schilperoordt, Directeur van SBO de Brug uit Goes, in 2020 begon op deze school, kende hij leerKRACHT nog niet. Zijn team werkte echter wel sinds 2015 met de leerKRACHT instrumenten. Hij besloot toen zelf mee te doen met het programma voor schoolleiders om meer kennis over de methode op te doen. We vroegen aan Raymond naar zijn ervaring over de vijf-daagse leergang Verbetercultuur voor schoolleiders.

Hoe het team van KPO Kindcentrum De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt
Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. In dit verhaal vertellen Directeur Josien Kats en Intern begeleider en Schoolcoach Lotte Kerremans hoe zij met hun team aan onderwijsverbeteringen werken. Door het borgen van verbeteringen wordt het onderwijs op De Appel, niet tijdelijk, maar duurzaam beter.

PODCAST aflevering 14: Veranderen in het MBO, met Korine Gilijamse van het Albedacollege
In deze podcastaflevering van de Gelukkige School zoomen we in op verbeteren in het mbo. Te gast is Korine Gilijamse van het Albeda College. Korine vertelt over hoe zij omgaat met gemopper over het rooster. Hoe ze de ruimte creëert om te innoveren voor docenten en hoe zij ervoor zorgt dat haar werkverdelingsplan bijdraagt aan haar ambities.…en nog meer tips om zelf mee aan de slag te gaan!

Fiep Westendorpschool
Hoe verbetert de Fiep Westendorpschool toch het onderwijs na uitdagende omstandigheden?
Een sprong in het diepe: De moeilijke Covid-jaren, op een school middenin een stad met een hoog docententekort en in een wijk dat ook niet als de beste buurt van Amsterdam bekendstaat?

PODCAST: Aflevering 13 – Ruimte om te leren, een lerende organisatie
In deze aflevering van onze podcast gaan we in gesprek met Stichting Quadraten over een lerende organisatie. Hoe zorg je ervoor dat leren niet alleen op scholen, maar ook tussen scholen plaatsvindt? Hoe verspreid je goede voorbeelden en hoe maak je gebruik van aanwezige expertise binnen de organisatie? We horen voorbeelden over de kracht van ouderarena's, de professionele dialoog en onderwijs aan kinderen uit Oekraïne. Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.

‘Haal je beste binnenste buiten’
Hoe geven de docententeams van Zone.college succesvol handen en voeten aan het schoolmotto ‘Haal je beste binnenste buiten'? 'Het is onze lijfspreuk’ vertelt verandercoach Erica Eijkenaar van Zone.college in Oost-Nederland. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze teams. Iedere dag opnieuw willen wij als docententeams ontdekken hoe de studenten hun kwaliteiten steeds beter kunnen inzetten voor duurzame vooruitgang van de wereld. Lees hoe het Zone.college hier werk van maakt.