Ervaringen van leraren en schoolleiders over leerKRACHT

Bekijk hier de video’s en blogs met de verhalen van scholen die werken met de leerKRACHT-aanpak.

werkdruk onder controle in het onderwijs

Hoe houdt het ROC Twente de werkdruk onder controle?

Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn voor een hoge werkdruk, zien we op scholen die met leerKRACHT werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Het team van Sport en Bewegen van het ROC Twente vertelt hoe zij omgaat met de onderliggende oorzaken van werkstress en daarmee met de werkdruk in haar team aanpakt.
Eigenaarschap OBS Waterland

Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland

Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
RVKO

RVKO: Verbetering onderwijskwaliteit door gestructureerde samenwerking (de Koerier december 2022)

Ruim 10 jaar geleden maakte de RVKO voor het eerst kennis met de methodiek leerKRACHT, in het kader van de verbetercultuur. Inmiddels maken veel scholen gebruik van deze evidence based aanpak voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de onderlinge samenwerking. Bovenschools begeleider verbetercultuur Evelyne Derks sprak met drie collega’s over de ontwikkeling van de schoolcultuur met behulp van leerKRACHT.
Hoe VO-school UniC haar onderwijs verbetert

VIDEO: Hoe VO-school UniC haar onderwijs verbetert

Wil jij weten hoe VO-school UniC haar teamcultuur versneld heeft verbeterd en hoe het team doelgericht met haar onderwijs bezig is? Bekijk dan deze video van UniC. Bij UniC ligt een grote verantwoordelijkheid bij de leerjaarteams, wat eigenaarschap bij de docenten oplevert.
wereldwijs

Samen op reis om wijs te worden

‘Samen op reis om wijs te worden is ons schoolmotto’ vertelt schoolleider Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs in Amsterdam Zuid-Oost. Iedere dag opnieuw ontdekken wij samen hoe we het steeds een beetje beter kunnen doen voor onze kinderen. Als je de teamkamer binnenkomt, zie je direct wat ze bedoelt. Daar hangt een lange slinger met leerling-successen die leerkrachten hebben ervaren in hun klassen. Paula vertelt gepassioneerd over de onderzoeks- en verbeterreis die hieraan ten grondslag ligt.
Daan Switters UniC

PODCAST: Aflevering 9 – Het betrekken van leerlingen met Daan Switters

Daan Switters, werkzaam op havo/vwo-school UniC, neemt je in deze aflevering mee in het betrekken van leerlingen bij het onderwijs. Daan leert je dat er geen onderwerp is waarbij leerlingen niet bij betrokken kunnen worden. Een aflevering boordevol tips om hier zelf mee aan de slag te gaan, zowel voor beginners als gevorderden.
steppingstones

VIDEO-ervaring: Hoe verbeteren de leerkrachten en schoolleider van KBS Stepping Stones hun onderwijs?

In deze video zie je hoe leerkrachten en de schoolleider van KBS SteppingStones (PO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en feedback en waarom verbeteren ze daarmee hun onderwijs?
leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?
Wat leerKRACHT het Grafisch Lyceum oplevert

VIDEO: Hoe het Grafisch Lyceum Rotterdam haar onderwijs effectief en doelgericht verbetert

In deze video zie je hoe het Grafisch Lyceum haar onderwijs effectief en doelgericht verbetert door het hebben van een goede ritmiek en teamindeling