verspillen van onderwijstijd

Verspillen van kostbare onderwijstijd

Zeg ook stop tegen het verspillen van je kostbare onderwijstijd! Doe alleen nog wat van waarde is voor het leren van je leerlingen. Lees meer in dit artikel: Hoe voorkom je het verspillen van je kostbare werktijd?
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden Masterplan

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.
verbetercultuur

Lerende cultuur

Wat klinkt beter? Werken op een school waar wordt vastgehouden aan wat er al is, want ‘nieuwe dingen werken hier toch niet’ en waar collega’s klagen dat het management ‘weer zo’n onrealistisch idee heeft bedacht?’ Of leerkracht zijn op een school waar je samen met je collega’s in een prettige sfeer werkt aan wat er echt toe doet voor je leerlingen en hier iedere dag een beetje beter in wordt? De laatste werksetting klinkt vast als muziek in je oren, maar voelt wellicht ook als utopie. Goed nieuws! Het kan echt. De vraag is alleen hoe? Hoe spoor je elkaar als leerkrachten continu aan om meer te doen van wat werkt en te stoppen met wat niet (meer) werkt? Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een lerende cultuur hierbij cruciaal is.
8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Rekenonderwijs verbeteren

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
leerkrachtvaardigheden versterken

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Een goede leerkracht maakt het verschil. Reden om vol in te zetten op het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden. In de praktijk is dat lastig, wijst onderzoek uit: leraren voeren te weinig regie over eigen ontwikkeling, er is te weinig tijd in de waan van alle dag, en trainingen zijn vaak te algemeen om effect te hebben op de lespraktijk. Hoe lukt het dan wel? In deze blog vind je 5 praktische handreikingen, gebaseerd op onderzoek en de jarenlange ervaring van Stichting leerKRACHT met leren in teamverband.
versterken basisvaardigheden onderwijs

Basisvaardigheden versterken in het onderwijs: hoe doe je dat effectief?

“De jarenlange terugloop van de taal-, reken- en burgerschapsvaardigheden moet eindelijk een halt toegeroepen worden. Dat is broodnodig om jongeren volwaardig mee te kunnen laten doen aan de maatschappij” stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport de Staat van het onderwijs. Volgens hen is dit niet alleen noodzakelijk, maar ook haalbaar. Dat klinkt in theorie prachtig, maar hoe is dit ook in jouw klas realiseerbaar? Voor je gevoel heb je nu al te weinig tijd, dus hoe schiet je direct raak? Dat vergt twee focuspunten. Ten eerste weten wat werkt in de verschillende domeinen en ten tweede een doelgerichte aanpak met het hele team.
leraar werkplezier
leerKRACHT team van harte vertelt over gespreid leiderschap

Gespreid leiderschap

Wie weleens een grote verandering in een organisatie heeft meegemaakt, weet hoe moeilijk dat kan zijn. Zeventig procent van de trajecten mislukt. Hoe komt dat? Als je op school een verbetercultuur wil creëren dan vergt dat gespreid leiderschap. Wie zijn deze leiders, wat wordt er van hen verwacht en hoe kan dat er in de praktijk uitzien? In dit artikel beschrijven we de rollen van de voortrekkers (‘schoolcoaches’), de schoolleiding en het team en brengen hun rollen tot leven met het verhaal van de Van Harte school in Houten.
leesbegrip

Begrijpend lezen verbeteren

Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna laten we zien wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt verbeteren.