collective-teacher-efficacy

Collective teacher efficacy (CTE)

Met collective teacher efficacy wordt bedoeld: Het collectieve geloof van leraren dat ze samen in staat zijn om positieve resultaten met leerlingen te behalen. Jouw rol als leraar is cruciaal. Beter gezegd, de mindset en acties van jouw lerarenteam als geheel maken zelfs hèt verschil bij de ontwikkeling van je leerlingen. Lees meer!
Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

Technisch lezen versterken voor betere leesresultaten

In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.
leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?
Onderwijsinspectie: Hoe realiseren we hogere leerresultaten?

Wat kunnen de miljarden uit het coalitieakkoord betekenen voor ons onderwijs en de leerling?

“Iedereen in Nederland verdient een goed bestaan en moet mee kunnen doen.” Zo begint de paragraaf over onderwijs in het regeerakkoord. Wat biedt dit regeerakkoord voor de ontwikkeling en kansen van leerlingen? Potentieel veel, maar na 15 jaar mismanagement is het de vraag of die mogelijkheden gepakt gaan worden. Waarom is dat zo en wat kan de nieuwe minister van onderwijs hieraan doen?
bevragen en feedback

Bevragen & Feedback

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.
leerlinggericht werken

Leerlingarena

Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
doorloopjes uitleggen en voordoen

Uitleggen & voordoen

Het overbrengen van (nieuwe) lesstof aan leerlingen tijdens een les zou de corebusiness van jou als leraar moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van woordenschat, het aanleren van begrippen en concepten, het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden. Het is hierbij van belang te kijken naar wat jij doet tijdens de instructie van deze lesstof.
feedback leerling

leerlingfeedback

Wil je jouw lessen verbeteren en de betrokkenheid van jouw leerlingen verhogen? Ga dan aan de slag met leerlingfeedback. Wat kan leerlingfeedback opleveren? Je krijgt input op hoe je lesgeeft – en daarmee kun je jouw lessen verbeteren. Daarnaast vergroot het de leerlingbetrokkenheid.
Primair onderwijs

Kwaliteitsverbetering in het po

Door samen het onderwijs te verbeteren in het po, stap voor stap, bereiken leraren meer met hun leerlingen én neemt het werkplezier toe.