afstandsonderwijs

Afstandsonderwijs verbeteren

Als je online lesgeeft, vergt dat veel van jou en jouw leerlingen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je verbinding houdt met je leerlingen en dat ze gemotiveerd blijven? Er is gelukkig steeds meer bekend over wat wel en niet werkt bij afstandsonderwijs. Als je deze kennis gebruikt én daarbij ook nog samenwerkt met een collega, dan verhoog je de kwaliteit van jullie online lessen. In deze blog lichten we toe hoe je dat doet.
Onderwijsinspectie: Hoe realiseren we hogere leerresultaten?

Wat kunnen de miljarden uit het coalitieakkoord betekenen voor ons onderwijs en de leerling?

“Iedereen in Nederland verdient een goed bestaan en moet mee kunnen doen.” Zo begint de paragraaf over onderwijs in het regeerakkoord. Wat biedt dit regeerakkoord voor de ontwikkeling en kansen van leerlingen? Potentieel veel, maar na 15 jaar mismanagement is het de vraag of die mogelijkheden gepakt gaan worden. Waarom is dat zo en wat kan de nieuwe minister van onderwijs hieraan doen?
bevragen en feedback

Bevragen & Feedback

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.
leerlinggericht werken

Leerlingarena

Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
online onderwijs

Hoe regel je snel, effectief en goed onderwijs op afstand?

Vinden bij jullie op school steeds meer activiteiten noodgedwongen weer (tijdelijk) online plaats? En willen jullie toch graag verbinding blijven houden, informatie delen en doelgericht verbeteren? Lees dan nu deze praktische handvatten voor scholen!
positief framen

Gedrag & Relaties

Uit onderzoek blijkt dat de interpersoonlijke relatie tussen de leerkracht en de leerlingen een belangrijk fundament is voor het leren van leerlingen. Maar hoe zorg je voor een goede leerkracht-leerling relatie bij een groep leerlingen uit het speciaal onderwijs met extra ondersteuningsbehoeften?
doorloopjes uitleggen en voordoen

Uitleggen & voordoen

Het overbrengen van (nieuwe) lesstof aan leerlingen tijdens een les zou de corebusiness van jou als leraar moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van woordenschat, het aanleren van begrippen en concepten, het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden. Het is hierbij van belang te kijken naar wat jij doet tijdens de instructie van deze lesstof.
feedback leerling

leerlingfeedback

Wil je jouw lessen verbeteren en de betrokkenheid van jouw leerlingen verhogen? Ga dan aan de slag met leerlingfeedback. Wat kan leerlingfeedback opleveren? Je krijgt input op hoe je lesgeeft – en daarmee kun je jouw lessen verbeteren. Daarnaast vergroot het de leerlingbetrokkenheid.
beeldbegeleiden beeldcoachen

Beeldcoachen

De meest effectieve manier om als leraar beter te worden, is naar je eigen leerkrachtvaardigheden kijken en deze in kleine stapjes verbeteren. Dat kan via lesbezoek met een collega of via beeldcoaching aan de hand van video-opnames. Wat maakt beeldcoaching nu zo krachtig en wat kunnen we daarvan leren?