online onderwijs

Hoe regel je snel, effectief en goed onderwijs op afstand?

Vinden bij jullie op school steeds meer activiteiten noodgedwongen weer (tijdelijk) online plaats? En willen jullie toch graag verbinding blijven houden, informatie delen en doelgericht verbeteren? Lees dan nu deze praktische handvatten voor scholen!
positief framen

Gedrag & Relaties

Uit onderzoek blijkt dat de interpersoonlijke relatie tussen de leerkracht en de leerlingen een belangrijk fundament is voor het leren van leerlingen. Maar hoe zorg je voor een goede leerkracht-leerling relatie bij een groep leerlingen uit het speciaal onderwijs met extra ondersteuningsbehoeften?
doorloopjes uitleggen en voordoen

Uitleggen & voordoen

Het overbrengen van (nieuwe) lesstof aan leerlingen tijdens een les zou de corebusiness van jou als leraar moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van woordenschat, het aanleren van begrippen en concepten, het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden. Het is hierbij van belang te kijken naar wat jij doet tijdens de instructie van deze lesstof.
feedback leerling

leerlingfeedback

Wil je jouw lessen verbeteren en de betrokkenheid van jouw leerlingen verhogen? Ga dan aan de slag met leerlingfeedback. Wat kan leerlingfeedback opleveren? Je krijgt input op hoe je lesgeeft – en daarmee kun je jouw lessen verbeteren. Daarnaast vergroot het de leerlingbetrokkenheid.
beeldbegeleiden beeldcoachen

Beeldcoachen

De meest effectieve manier om als leraar beter te worden, is naar je eigen leerkrachtvaardigheden kijken en deze in kleine stapjes verbeteren. Dat kan via lesbezoek met een collega of via beeldcoaching aan de hand van video-opnames. Wat maakt beeldcoaching nu zo krachtig en wat kunnen we daarvan leren?
feedback

Feedback in je team

Hoe geef je effectieve feedback van en aan je collega’s en hoe doe je dat op een veilige én leerzame manier? In dit artikel lees je meer!
npo plan dat werkt

Nationaal Programma Onderwijs: Een NPO plan dat werkt

De menukaart voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt je een reeks van opties voor het aanpakken van vertraging bij leerlingen. Het ministerie roept echter scholen nadrukkelijk op duurzame keuzes te maken. In de menukaart staat daarom de ‘verbetercultuur’ van stichting leerKRACHT als optie genoemd. Waarom zou je daar als school op inzetten? Daar zijn drie redenen voor: meer leerwinst voor je leerlingen, effectiever werken als team aan vertragingen en meer werkplezier met je team. In dit artikel gaan we deze drie redenen één voor één af.
leraren lessen verbeteren

Verbeter je lessen doelgericht, samen en in kleine stapjes

Het duurzaam verbeteren van leraarvaardigheden vraagt om een analyse van de lesaspecten waar je als leraar beter in wil worden, een sterke motivatie om te willen verbeteren, precieze verbeterdoelen, coaching en intensief werken aan verbetering.
retrospective

Retrospective

Als je als team écht verbeterstappen wilt maken, sta dan naast resultaat en inhoud, ook stil bij het ‘het proces’. En bespreek dit in een vaste ritmiek.