basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden Masterplan

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen 500 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.
8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Rekenonderwijs verbeteren

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
steppingstones

VIDEO-ervaring: Hoe verbeteren de leerkrachten en schoolleider van KBS Stepping Stones hun onderwijs?

In deze video zie je hoe leerkrachten en de schoolleider van KBS SteppingStones (PO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en feedback en waarom verbeteren ze daarmee hun onderwijs?
leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?
leerkrachtvaardigheden versterken

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Een goede leerkracht maakt het verschil. Reden om vol in te zetten op het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden. In de praktijk is dat lastig, wijst onderzoek uit: leraren voeren te weinig regie over eigen ontwikkeling, er is te weinig tijd in de waan van alle dag, en trainingen zijn vaak te algemeen om effect te hebben op de lespraktijk. Hoe lukt het dan wel? In deze blog vind je 5 praktische handreikingen, gebaseerd op onderzoek en de jarenlange ervaring van Stichting leerKRACHT met leren in teamverband.
podcast de gelukkige school
rol als leraar

Leraren

Iedereen in het onderwijs weet dat je voor echte kwaliteitsverbetering bij de leraar moet zijn. Vakmensen, die zorgen dat leerlingen het onderwijs krijgen dat ze verdienen. Als leraar ben je altijd op zoek naar hoe je het nog beter kan doen voor jouw leerlingen. Lees hier wat leerKRACHT jou als leraar kan opleveren.
leerKRACHT team van harte vertelt over gespreid leiderschap

Gespreid leiderschap

Wie weleens een grote verandering in een organisatie heeft meegemaakt, weet hoe moeilijk dat kan zijn. Zeventig procent van de trajecten mislukt. Hoe komt dat? Als je op school een verbetercultuur wil creëren dan vergt dat gespreid leiderschap. Wie zijn deze leiders, wat wordt er van hen verwacht en hoe kan dat er in de praktijk uitzien? In dit artikel beschrijven we de rollen van de voortrekkers (‘schoolcoaches’), de schoolleiding en het team en brengen hun rollen tot leven met het verhaal van de Van Harte school in Houten.
podcast de gelukkige school

Podcast De Gelukkige School

Hoe houd je focus? Hoe betrek je kinderen bij het lesgeven? In de leerKRACHT podcast: De Gelukkige School nodigen we elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten.