Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

Technisch lezen versterken voor betere leesresultaten

In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.
Expertscholen- duurzaam leren van elkaar ontwikkelkracht

ontwikkelkracht

Het project Ontwikkelkracht heeft tot doel de kwaliteit van het onderwijs in Nederland duurzaam te verbeteren. ‘Wij willen het beste onderwijs voor elke leerling in Nederland’. Dat is het motto van de bijzondere coalitie van partijen uit het onderwijs die onder de paraplu van Ontwikkelkracht hun eigen opdracht verder vormgeven. Uit welke programma's bestaat Ontwikkelkracht op dit moment?
borgen op KPO Kindcentrum De Appel

Borgen: hoe KC De Appel vasthoudt wat werkt en samen steeds sterker wordt

Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. Lees het verhaal over scholen die impact maken. In dit verhaal zie, hoor en lees je hoe het team van De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt.
feedback

De kracht van feedback en de professionele dialoog bij Samenwerkingsbestuur Quadraten

Het team van Quadraten vertelt hoe je effectieve feedback kan geven en ontvangen tussen collega's. Wat het verschil is tussen complimenten, stoom afblazen en feedback geven? En waarom het belangrijk is om onderscheid te maken? Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.
misvattingen

Misvattingen over leerKRACHT

leerKRACHT? Dat is toch die standaard manier van anders vergaderen? Dat klopt. Een beetje. En zo zijn er meer misverstanden. Welke? Dat lees je hier.
onderzoek impact

Voor de leerling: derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september

Het derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september (over de periode 2023-2026). Zodat we de impact van onze werkwijze nog verder kunnen vergroten. De lessen die we opdoen delen we met scholen die in het verleden deelnamen en de nieuw startende scholen profiteren van al deze kennis, omdat we verbeteringen direct inbouwen in de methodiek.
verspillen van onderwijstijd

Verspillen van kostbare onderwijstijd

Zeg ook stop tegen het verspillen van je kostbare onderwijstijd! Doe alleen nog wat van waarde is voor het leren van je leerlingen. Lees meer in dit artikel: Hoe voorkom je het verspillen van je kostbare werktijd?
NOT

leerKRACHT is aanwezig op de NOT

LeerKRACHT, wat is dat nou precies? Als jij je dat ook wel eens afvraagt hebben we goed nieuws voor je: wij zijn aanwezig op de NOT. Je kunt daar eenvoudig met ons in gesprek of op je eigen houtje de power van een verbetercultuur ontdekken. Loop even langs in hal 3!
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden Masterplan

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.