podcast de gelukkige school

Podcast De Gelukkige School

Hoe houd je focus? Hoe betrek je kinderen bij het lesgeven? In de leerKRACHT podcast: De Gelukkige School nodigen we elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten.  
afstandsonderwijs

Afstandsonderwijs verbeteren

Als je online lesgeeft, vergt dat veel van jou en jouw leerlingen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je verbinding houdt met je leerlingen en dat ze gemotiveerd blijven? Er is gelukkig steeds meer bekend over wat wel en niet werkt bij afstandsonderwijs. Als je deze kennis gebruikt én daarbij ook nog samenwerkt met een collega, dan verhoog je de kwaliteit van jullie online lessen. In deze blog lichten we toe hoe je dat doet.
Onderwijsinspectie: Hoe realiseren we hogere leerresultaten?

Wat kunnen de miljarden uit het coalitieakkoord betekenen voor ons onderwijs en de leerling?

“Iedereen in Nederland verdient een goed bestaan en moet mee kunnen doen.” Zo begint de paragraaf over onderwijs in het regeerakkoord. Wat biedt dit regeerakkoord voor de ontwikkeling en kansen van leerlingen? Potentieel veel, maar na 15 jaar mismanagement is het de vraag of die mogelijkheden gepakt gaan worden. Waarom is dat zo en wat kan de nieuwe minister van onderwijs hieraan doen?
ambitie

Wil jij meer inzicht hoe het staat met de verbetercultuur op jouw school?

Ben jij schoolleider en wil jij meer inzicht over hoe het met de verbetercultuur staat op jouw school? Vul de online zelfscan in en je krijgt kosteloos advies en praktische handvatten om deze te verbeteren.
teamindeling voortgezet onderwijs

Teamindeling in het vo

We weten dat de werkdruk in het voortgezet onderwijs hoog is. En dat ondanks het harde werk van leraren, de leerlingresultaten onder druk staan en de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is frustrerend, maar gelukkig kennen we ook de oplossing. Kort gezegd: leraren die in kleine teams, rondom een groep leerlingen, met een vaste ritmiek doelgericht samenwerken. In dit blog leggen we uit waarom dat werkt en wat ervoor nodig is om zo te gaan werken.
klassen

Aan de slag met Kansengelijkheid op je eigen school

Door de serie Klassen en de corona-crisis werd de kansenongelijkheid in bijna ieder schoollokaal zichtbaar. We hebben hiervoor een programma ontwikkeld dat we tijdens het impactprogramma rondom de serie Klassen op 25 scholen uitgevoerd hebben. Ga met je gehele team in gesprek over dit thema tijdens de scholendag over hoe jullie school een kansengelijkere school kunnen worden.
schoolleider leerkracht

Schoolleider

Een schoolleider speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen en vasthouden van een verbetercultuur. En die verbetercultuur is weer noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
npo plan dat werkt

Nationaal Programma Onderwijs: Een NPO plan dat werkt

De menukaart voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt je een reeks van opties voor het aanpakken van vertraging bij leerlingen. Het ministerie roept echter scholen nadrukkelijk op duurzame keuzes te maken. In de menukaart staat daarom de ‘verbetercultuur’ van stichting leerKRACHT als optie genoemd. Waarom zou je daar als school op inzetten? Daar zijn drie redenen voor: meer leerwinst voor je leerlingen, effectiever werken als team aan vertragingen en meer werkplezier met je team. In dit artikel gaan we deze drie redenen één voor één af.
Het Directie programma

Verbetercultuur – voor in de hele onderwijsstichting

Een verbetercultuur door de hele onderwijsstichting heen, bij alle scholen en ook op directie- en stafniveau werkt het beste. Lees de ervaringen van (school)besturen