Misvattingen over leerKRACHT
leerKRACHT? Dat is toch die standaard manier van anders vergaderen? Dat klopt. Een beetje. En zo zijn er meer misverstanden. Welke? Dat lees je hier.
Gedeelde spirit voor vernieuwing – leerKRACHT in Didactief
Welke rollen vraagt succesvol vernieuwen van schoolleiders en leraren?
Angela de Jong zocht het uit op scholen die werken met leerKRACHT. Lees het hele artikel uit Didactief hier.
‘Haal je beste binnenste buiten’
Hoe geven de docententeams van Zone.college succesvol handen en voeten aan het schoolmotto ‘Haal je beste binnenste buiten'? 'Het is onze lijfspreuk’ vertelt verandercoach Erica Eijkenaar van Zone.college in Oost-Nederland. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze teams. Iedere dag opnieuw willen wij als docententeams ontdekken hoe de studenten hun kwaliteiten steeds beter kunnen inzetten voor duurzame vooruitgang van de wereld. Lees hoe het Zone.college hier werk van maakt.
Ben jij klaar voor de rol van schoolcoach?
Wil jij het onderwijs verbeteren op jouw school? Geloof je dat onderwijs een teamsport is en dat je samen meer bereikt dan in je eentje? En wil je ontwikkelen en groeien? Lees hier hoe jij als schoolcoach het verschil kan maken.
Voor de leerling: derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september
Het derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september (over de periode 2023-2026). Zodat we de impact van onze werkwijze nog verder kunnen vergroten. De lessen die we opdoen delen we met scholen die in het verleden deelnamen en de nieuw startende scholen profiteren van al deze kennis, omdat we verbeteringen direct inbouwen in de methodiek.
Hoe houdt het ROC Twente de werkdruk onder controle?
Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn voor een hoge werkdruk, zien we op scholen die met leerKRACHT werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Het team van Sport en Bewegen van het ROC Twente vertelt hoe zij omgaat met de onderliggende oorzaken van werkstress en daarmee met de werkdruk in haar team aanpakt.
Rekenresultaten verbeteren – leerKRACHT in JSW Januari
Waar lopen scholen tegenaan als zij hun rekenresultaten willen versterken? Het struikelblok ligt vaak bij gebrekkige automatisering van rekenbewerkingen van leerlingen. Acht praktische handvatten kunnen bijdragen aan automatisering en daarmee aan betere rekenresultaten. Lees het artikel in JSW.
Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland
Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
Terug naar de basis – leerKRACHT in het AD
Nederlandse scholieren scoren gemiddeld slechter op basisvaardigheden. Hoe ingewikkeld is het om leerlingen wél fatsoenlijk te leren rekenen, lezen en schrijven en digitaal vaardig te maken?
Lees hier het hele artikel van het Algemeen Dagblad.