• Inloggen leerKRACHT-academie
Stichting leerKRACHT
  • Informatie
    • leerKRACHT aanpak
    • Schoolleiders
    • Leraren
    • Bestuurders
    • Overzicht programma’s
      • Het leerKRACHT-programma
      • De leerKRACHT-Versneller
      • Het leerKRACHT-inspiratieprogramma
      • Groeikracht
      • Het Schoolleiders programma
      • Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school
      • Het Besturenprogramma
      • Het leerKRACHT-funderingsprogramma
      • Het leerKRACHT-programma voor directieteams
      • Het Verandercoach-programma
  • De leerKRACHT aanpak
  • Inspiratie
    • Regionale inspiratiebijeenkomsten
    • Ervaringen
    • 10 verhalen over impact
    • Nieuws & Blogs
    • Podcast en Luisterartikelen
      • Podcast
      • Luisterartikelen
  • Zelf aan de slag
    • Kennisbank
    • Minicursus Verbetercultuur
    • Met je leerlingen
    • Met je team
    • Doorloopjes.nl
    • De Verbetercultuur-zelfscan
    • Overzicht zelf aan de slag
  • Regionale inspiratiebijeenkomsten
  • Webinars
  • Contact
    • Ga met ons in gesprek
    • Inschrijven
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu

Tien jaar leerKRACHT – Tien verhalen over impact

logo 10 jaar

Tien jaar geleden werd stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.

Voor de leerling met vertrouwen in de leraar

Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.

Een verbetercultuur in het Nederlandse onderwijs

In ons eerste verhaal over impact vertelt Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs hoe zij met haar team meer bereikt met haar leerlingen door formatief handelen. En waarom een onderzoeks- en verbetercultuur voor OBS Wereldwijs topprioriteit is.

Basisvaardigheden rekenen

Samen leren met plezier op school is het motto van De Klinker. Dit betekent een goede samenwerking tussen team, kinderen en ouders, waarbij respect voorop staat. Samen met de verbetercultuur resulteert dit in een verbetering van de reken- en taal resultaten. In ons tweede verhaal over impact vertelt KBS De Klinker meer.

Werkdruk in het onderwijs

Veel leraren, docenten en schoolleiders hebben last hebben van een hoge werkdruk. Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn, zien we op scholen die met leerKRACHT werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Lees in dit verhaal hoe het ROC Twente omgaat de onderliggende oorzaken van werkstress en daarmee met de werkdruk in haar team aanpakt.

Meer eigenaarschap met de leerling

Daltonbasisschool Waterland heeft als Daltonschool zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sarks en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze met leerKRACHT het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.

Formatief handelen

Van een toetscultuur naar een feedbackcultuur op alle niveaus?Je bent op school bezig met formatief handelen. Net gestart of al wat langer. Je ziet zelf de meerwaarde, maar vraagt je wel eens af. Kunnen we dit niet systematischer en doelgerichter aanpakken als school? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen net zo enthousiast wordt als jij?Herken je deze vragen of ben je simpelweg nieuwsgierig naar hoe je een formatieve cultuur op school kunt ontwikkelen of uitbouwen? lees hier meer!

Elke dag SAMEN een beetje beter: werken in teams

Wat onderscheidt scholen die meer bereiken met hun studenten dan de andere scholen? In dit zesde verhaal over scholen die impact maken, vertelt het Zone.college hoe zij door krachtige docententeams die samen werken aan onderwijsverbetering meer bereiken met hun studenten.

De kracht van feedback en de professionele dialoog bij Samenwerkingsbestuur Quadraten

Het team van Quadraten vertelt hoe je effectieve feedback kan geven en ontvangen tussen collega's. Wat het verschil is tussen complimenten, stoom afblazen en feedback geven? En waarom het belangrijk is om onderscheid te maken? Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.

Borgen: hoe KC De Appel vasthoudt wat werkt en samen steeds sterker wordt

Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. Lees het verhaal over scholen die impact maken. In dit verhaal zie, hoor en lees je hoe het team van De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt.

Inrichten voor impact – de kracht van het werken in onderwijsteams

Van werken in een traditionele organisatie naar samen voor de leerling. In dit negende verhaal over scholen die impact maken: Stad en Esch over de Malediven van Meppel, de kracht van het werken in onderwijsteams en het inrichten voor impact.

Collectief eigenaarschap voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten

Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.

leerKRACHT

Organisatie en partners
Nationale Postcode Loterij nationale postcode loterij
Jaarverslagen
Beleidsplan
Manifest
In de media
Privacyverklaring
Klachtenregeling

Contact

Stichting leerKRACHT
Europalaan 400 – 5e etage
3526 KS Utrecht
085 – 401 57 94 (ma-do)
info@stichting-leerkracht.nl

Routebeschrijving
Vacatures
English 🇬🇧

Deelnemen

Inschrijven programma’s
Nieuwsbrief
FAQ
Academie
Kennisbank
Brochure

ANBI

Stichting leerKRACHT is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)

RSIN:852341817

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • LinkedIn
© Stichting leerKRACHT | Kwaaijongens, rebels in oplossingen
Scroll naar bovenzijde

Heeft jouw school de subsidie basisvaardigheden ontvangen?

Ons webinar op 20 mei biedt je inzichten voor een gedegen plan van aanpak