47 zoekresultaten voor: leerlingarena

Lean in het onderwijs

Lean in het onderwijs

Lean is een gedachtegoed waarbij continu verbeteren en waarde creëren centraal staat. Met 4 concrete tips vertalen wij de principes van Lean naar het onderwijs!

Samenwerken met ouders

Samenwerken met ouders

De Kweekvijver in Oostzaan werkt met de aanpak van leerKRACHT. De school zet deze aanpak ook in bij het samenwerken met ouders.

PODCAST: Aflevering 9 – Het betrekken van leerlingen met Daan Switters

PODCAST: Aflevering 9 – Het betrekken van leerlingen met Daan Switters

Daan Switters, werkzaam op havo/vwo-school UniC, neemt je in deze aflevering mee in het betrekken van leerlingen bij het onderwijs. Daan leert je dat er geen onderwerp is waarbij leerlingen niet bij betrokken kunnen worden. Een aflevering boordevol tips om hier zelf mee aan de slag te gaan, zowel voor beginners als gevorderden.

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Een goede leerkracht maakt het verschil. Reden om vol in te zetten op het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden. In de praktijk is dat lastig, wijst onderzoek uit: leraren voeren te weinig regie over eigen ontwikkeling, er is te weinig tijd in de waan van alle dag, en trainingen zijn vaak te algemeen om effect te hebben op de lespraktijk. Hoe lukt het dan wel? In deze blog vind je 5 praktische handreikingen, gebaseerd op onderzoek en de jarenlange ervaring van Stichting leerKRACHT met leren in teamverband.

“leerKRACHT helpt ons met ouders in gesprek te zijn over het onderwijs voor onze kinderen, juist nu”

“leerKRACHT helpt ons met ouders in gesprek te zijn over het onderwijs voor onze kinderen, juist nu”

Door corona konden ouders twee jaar lang het gebouw niet in’ vertelt schoolleider Angelique Post van Katholieke basisschool Dr. Plesman in Badhoevedorp. Terwijl de school je bij binnenkomst direct het gevoel van ‘thuis’ geeft met de verse bloemen op de tafels en schoolhond Gijs. Zo jammer dat ouders dit een tijd lang niet mochten ervaren. Angelique vertelt hoe zij het moment waarop dit wel weer kon een heel bijzonder tintje gaven.

Onderzoekscultuur

Onderzoekscultuur

Het NRO publiceerde een leidraadvoor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven 6 concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s. Om met de leerKRACHT-aanpak zo’n lerende of ‘onderzoekscultuur’ op scholen te creëren, moesten we voor al deze dilemma’s oplossingen vinden. Dat deden we samen met de 1.200 scholen die nu met leerKRACHT werken. In dit artikel geven we concrete voorbeelden hoe je de NRO-leidraad in de praktijk toepast en zodoende resultaat boekt.

Lockdown? Samen aan de slag. Juist nu!

Lockdown? Samen aan de slag. Juist nu!

Helaas, net als vorig jaar weer een lockdown en moeten jullie de school sluiten. Met alle gevolgen van dien, voor jullie leerlingen, voor jullie als team en voor de schoolleiding. En bovendien nog de onzekerheid of 9 januari de scholen weer open mogen. Hoe zorg je ervoor dat je als team de moed erin houdt? Dat je elkaar steunt nu het nog moeilijker wordt? Hoe schakel je weer over op hybride en online lessen? De leerKRACHT-aanpak biedt voor elk van deze problemen praktische handvatten. We geven je hier drie waar je direct mee aan de slag kunt.

IKC Integraal Kind Centrum

IKC Integraal Kind Centrum

Veel IKC’s hebben de wens om nog meer te halen uit de samenwerking tussen kinderopvang, voor- tussen- en naschoolse opvang, peuterspeelzaal en school. Hoe doe je dat? In dit artikel vertellen we hoe je als IKC de methodiek van leerKRACHT gebruikt om inhoudelijke samenwerking op te zetten.