Nieuws en blogs

schoolleiders

Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school

Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen. Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.
schoolleiders franse school

Bezoek schoolleiders uit Frankrijk aan SG Gerrit Rietveld College in Purmerend

Ik kreeg het verzoek om een VO-school te vinden die met stichting leerKRACHT werkt en die twee schoolleiders van een VO-school in de buurt van Parijs, kon ontvangen en ze laten zien en horen wat het voor de school betekent om met de leerKRACHT aanpak te werken. De SG Gerrit Rietveld in Purmerend zegde toe.
Josien Kats De Appel borgen van verbeteringen

Hoe het team van KPO Kindcentrum De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt

Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. In dit verhaal vertellen Directeur Josien Kats en Intern begeleider en Schoolcoach Lotte Kerremans hoe zij met hun team aan onderwijsverbeteringen werken. Door het borgen van verbeteringen wordt het onderwijs op De Appel, niet tijdelijk, maar duurzaam beter.
korine giliamse

PODCAST aflevering 14: Veranderen in het MBO, met Korine Gilijamse van het Albedacollege

In deze podcastaflevering van de Gelukkige School zoomen we in op verbeteren in het mbo. Te gast is Korine Gilijamse van het Albeda College. Korine vertelt over hoe zij omgaat met gemopper over het rooster. Hoe ze de ruimte creëert om te innoveren voor docenten en hoe zij ervoor zorgt dat haar werkverdelingsplan bijdraagt aan haar ambities.…en nog meer tips om zelf mee aan de slag te gaan!
fiep westendorp

Fiep Westendorpschool

Hoe verbetert de Fiep Westendorpschool toch het onderwijs na uitdagende omstandigheden? Een sprong in het diepe: De moeilijke Covid-jaren, op een school middenin een stad met een hoog docententekort en in een wijk dat ook niet als de beste buurt van Amsterdam bekendstaat?
een lerende organisatie podcast

PODCAST: Aflevering 13 – Ruimte om te leren, een lerende organisatie

In deze aflevering van onze podcast gaan we in gesprek met Stichting Quadraten over een lerende organisatie. Hoe zorg je ervoor dat leren niet alleen op scholen, maar ook tussen scholen plaatsvindt? Hoe verspreid je goede voorbeelden en hoe maak je gebruik van aanwezige expertise binnen de organisatie? We horen voorbeelden over de kracht van ouderarena's, de professionele dialoog en onderwijs aan kinderen uit Oekraïne. Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.
misvattingen

Misvattingen over leerKRACHT

leerKRACHT? Dat is toch die standaard manier van anders vergaderen? Dat klopt. Een beetje. En zo zijn er meer misverstanden. Welke? Dat lees je hier.
leerKRACHT in didactief

Gedeelde spirit voor vernieuwing – leerKRACHT in Didactief

Welke rollen vraagt succesvol vernieuwen van schoolleiders en leraren? Angela de Jong zocht het uit op scholen die werken met leerKRACHT. Lees het hele artikel uit Didactief hier.
Model van Vroemen succesvol team

‘Haal je beste binnenste buiten’

Hoe geven de docententeams van Zone.college succesvol handen en voeten aan het schoolmotto ‘Haal je beste binnenste buiten'? 'Het is onze lijfspreuk’ vertelt verandercoach Erica Eijkenaar van Zone.college in Oost-Nederland. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze teams. Iedere dag opnieuw willen wij als docententeams ontdekken hoe de studenten hun kwaliteiten steeds beter kunnen inzetten voor duurzame vooruitgang van de wereld. Lees hoe het Zone.college hier werk van maakt.