Een onderzoekscultuur op school?
Het NRO publiceerde een leidraad voor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven zes concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s: Waar haal je de tijd vandaan? Hoe zorg je dat iedereen wil reflecteren op het eigen handelen in de les? Hoe betrek je het hele team erbij?
De leerKRACHT-Podcast: De Gelukkige School
Hoe houd je focus? Hoe betrek je kinderen bij het lesgeven? In de leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School nodigen we elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten.
Wat kunnen de miljarden uit het coalitieakkoord betekenen voor ons onderwijs en de leerling?
“Iedereen in Nederland verdient een goed bestaan en moet mee kunnen doen.” Zo begint de paragraaf over onderwijs in het regeerakkoord. Wat biedt dit regeerakkoord voor de ontwikkeling en kansen van leerlingen? Potentieel veel, maar na 15 jaar mismanagement is het de vraag of die mogelijkheden gepakt gaan worden. Waarom is dat zo en wat kan de nieuwe minister van onderwijs hieraan doen?
Bevragen & Feedback
Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.
Lockdown? Samen aan de slag. Juist nu!
Helaas, net als vorig jaar weer een lockdown en moeten jullie de school sluiten. Met alle gevolgen van dien, voor jullie leerlingen, voor jullie als team en voor de schoolleiding. En bovendien nog de onzekerheid of 9 januari de scholen weer open mogen. Hoe zorg je ervoor dat je als team de moed erin houdt? Dat je elkaar steunt nu het nog moeilijker wordt? Hoe schakel je weer over op hybride en online lessen? De leerKRACHT-aanpak biedt voor elk van deze problemen praktische handvatten. We geven je hier drie waar je direct mee aan de slag kunt.
Een krachtig en effectief team in tijden van Corona
Iedere school heeft er nu mee te maken. Corona is in volle gang. Dit maakt dat teamleden geregeld thuis moeten blijven. Met een team deels op school en deels thuis is het lastig werken. Hoe zorg je dan toch dat je samen blijft optrekken? Dat je contact houdt met elkaar in deze lastige tijd, dat je samen prioriteiten stelt en elkaar helpt?
Wil jij meer inzicht hoe het staat met de verbetercultuur op jouw school?
Ben jij schoolleider en wil jij meer inzicht over hoe het met de verbetercultuur staat op jouw school? Vul de online zelfscan in en je krijgt kosteloos advies en praktische handvatten om deze te verbeteren.
Hoe regel je snel, effectief en goed onderwijs op afstand?
Vinden bij jullie op school steeds meer activiteiten noodgedwongen weer (tijdelijk) online plaats? En willen jullie toch graag verbinding blijven houden, informatie delen en doelgericht verbeteren?
Lees dan nu deze praktische handvatten voor scholen!
Gedrag & Relaties
Uit onderzoek blijkt dat de interpersoonlijke relatie tussen de leerkracht en de leerlingen een belangrijk fundament is voor het leren van leerlingen. Maar hoe zorg je voor een goede leerkracht-leerling relatie bij een groep leerlingen uit het speciaal onderwijs met extra ondersteuningsbehoeften?