verbetercultuur

Lerende cultuur

Wat klinkt beter? Werken op een school waar wordt vastgehouden aan wat er al is, want ‘nieuwe dingen werken hier toch niet’ en waar collega’s klagen dat het management ‘weer zo’n onrealistisch idee heeft bedacht?’ Of leerkracht zijn op een school waar je samen met je collega’s in een prettige sfeer werkt aan wat er echt toe doet voor je leerlingen en hier iedere dag een beetje beter in wordt? De laatste werksetting klinkt vast als muziek in je oren, maar voelt wellicht ook als utopie. Goed nieuws! Het kan echt. De vraag is alleen hoe? Hoe spoor je elkaar als leerkrachten continu aan om meer te doen van wat werkt en te stoppen met wat niet (meer) werkt? Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een lerende cultuur hierbij cruciaal is.
8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden rekenen

Samen leren met plezier op school is het motto van De Klinker. Dit betekent een goede samenwerking tussen team, kinderen en ouders, waarbij respect voorop staat. Samen met de verbetercultuur resulteert dit in een verbetering van de reken- en taal resultaten. In ons tweede verhaal over impact vertelt KBS De Klinker meer.
rol van de schoolleider verbeteringen

Dit zijn de verbeteringen van de leerKRACHT-aanpak schooljaar 22/23

Elke dag samen een beetje beter? Niet alleen voor scholen die met Stichting leerKRACHT werken, maar ook voor onszelf! Om onze eigen verbetercultuur vast te houden en het goede voorbeeld te geven, verbeteren we elk schooljaar onze aanpak. Hieronder lees je kort welke 5 verbeteringen we voor dit schooljaar door hebben gevoerd.
leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?
leerkrachtvaardigheden versterken

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Een goede leerkracht maakt het verschil. Reden om vol in te zetten op het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden. In de praktijk is dat lastig, wijst onderzoek uit: leraren voeren te weinig regie over eigen ontwikkeling, er is te weinig tijd in de waan van alle dag, en trainingen zijn vaak te algemeen om effect te hebben op de lespraktijk. Hoe lukt het dan wel? In deze blog vind je 5 praktische handreikingen, gebaseerd op onderzoek en de jarenlange ervaring van Stichting leerKRACHT met leren in teamverband.
Verbeterbord Reinier de Graaff Ziekenhuis Delft

Op een simpele manier vasthouden van verbeteringen

Hoe voorkom je dat behaalde doelen over een jaar weer op het bord staan omdat de verbeteringen zijn weggezakt? In dit blog leggen we je in 2 stappen uit hoe je kunt borgen.
leraar werkplezier
rol als leraar

Leraren

Iedereen in het onderwijs weet dat je voor echte kwaliteitsverbetering bij de leraar moet zijn. Vakmensen, die zorgen dat leerlingen het onderwijs krijgen dat ze verdienen. Als leraar ben je altijd op zoek naar hoe je het nog beter kan doen voor jouw leerlingen. Lees hier wat leerKRACHT jou als leraar kan opleveren.