Versterken van technisch lezen
In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Deze tips komen uit onderzoek in de cognitieve- en onderwijspsychologie, orthopedagogiek en docent-effectiviteit. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bespreken vijf belangrijke punten in dit artikel. De eerste vier zijn voor in de klas en de vijfde voor de hele school. We leggen uit waarom deze punten belangrijk zijn, op welk onderzoek ze zijn gebaseerd en hoe je ze in de praktijk brengt.
ervaring van een schoolleider over de leergang Verbetercultuur
Toen Raymond Schilperoordt, Directeur van SBO de Brug uit Goes, in 2020 begon op deze school, kende hij leerKRACHT nog niet. Zijn team werkte echter wel sinds 2015 met de leerKRACHT instrumenten. Hij besloot toen zelf mee te doen met het programma voor schoolleiders om meer kennis over de methode op te doen. We vroegen aan Raymond naar zijn ervaring over de vijf-daagse leergang Verbetercultuur voor schoolleiders.
ontwikkelkracht
Het project Ontwikkelkracht heeft tot doel de kwaliteit van het onderwijs in Nederland duurzaam te verbeteren. ‘Wij willen het beste onderwijs voor elke leerling in Nederland’. Dat is het motto van de bijzondere coalitie van partijen uit het onderwijs die onder de paraplu van Ontwikkelkracht hun eigen opdracht verder vormgeven.
Uit welke programma's bestaat Ontwikkelkracht op dit moment?
Help samen het Nederlands onderwijs te versterken en zelf honderden kinderen meer kansen te bieden
Help samen het Nederlands onderwijs te versterken en zelf honderden kinderen meer kansen te bieden.
Door deel te nemen aan ons mentoringprogramma kan jij als teamleider, manager of Lean, CI-, Agile-scrum expert uit het bedrijfsleven bijdragen. Meer weten?
Welk onderzoek versterkt jouw school? – leerKRACHT in KADER
De wetenschap is continu in beweging. Vrijwel dagelijks komen er nieuwe inzichten bij over hoe je kinderen het best kan laten leren. Welke wetenschappelijke studies mag je als schooldirecteur absoluut niet missen? Lees hier het hele artikel in AVS Kader.
Programma’s in het schoolleidersregister
Deelname aan leerKRACHT jaar-1 en het leerKRACHT Schoolleidersprogramma zijn geaccrediteerd voor het schoolleiderregister. Als schoolleiders blijf je continu bezig met je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Beide leergangen zijn gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.
Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school – leerwinst vergroten met behulp van onderwijsonderzoek: hoe je als schoolleider het verschil maakt
Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen. Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.
Bezoek schoolleiders uit Frankrijk aan SG Gerrit Rietveld College in Purmerend
Ik kreeg het verzoek om een VO-school te vinden die met stichting leerKRACHT werkt en die twee schoolleiders van een VO-school in de buurt van Parijs, kon ontvangen en ze laten zien en horen wat het voor de school betekent om met de leerKRACHT aanpak te werken. De SG Gerrit Rietveld in Purmerend zegde toe.
Hoe het team van KPO Kindcentrum De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt
Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. In dit verhaal vertellen Directeur Josien Kats en Intern begeleider en Schoolcoach Lotte Kerremans hoe zij met hun team aan onderwijsverbeteringen werken. Door het borgen van verbeteringen wordt het onderwijs op De Appel, niet tijdelijk, maar duurzaam beter.