ambitie

Wil jij meer inzicht hoe het staat met de verbetercultuur op jouw school?

Ben jij schoolleider en wil jij meer inzicht over hoe het met de verbetercultuur staat op jouw school? Vul de online zelfscan in en je krijgt kosteloos advies en praktische handvatten om deze te verbeteren.
leerlinggericht werken

Leerlingarena

Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
leerlingarena

Leerlingarena

Ben je benieuwd hoe jouw leerlingen denken over het onderwijs? Organiseer dan een leerlingarena! Een leerlingarena is een actieve werkvorm waarbij een groep leerlingen om input wordt gevraagd. Zij beantwoorden vragen van het lerarenteam over een bepaald onderwerp. Wat zouden jullie bijvoorbeeld kunnen verbeteren aan het onderwijs? Hoe denken de leerlingen over een bepaald thema? Met de opgehaalde informatie kunnen jullie verbeterdoelen formuleren. Lees hoer jij zelf aan de slag kan met het organiseren van een leerlingarena.
teamindeling voortgezet onderwijs

Teamindeling in het vo

We weten dat de werkdruk in het voortgezet onderwijs hoog is. En dat ondanks het harde werk van leraren, de leerlingresultaten onder druk staan en de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is frustrerend, maar gelukkig kennen we ook de oplossing. Kort gezegd: leraren die in kleine teams, rondom een groep leerlingen, met een vaste ritmiek doelgericht samenwerken. In dit blog leggen we uit waarom dat werkt en wat ervoor nodig is om zo te gaan werken.
positief framen

Gedrag & Relaties

Uit onderzoek blijkt dat de interpersoonlijke relatie tussen de leerkracht en de leerlingen een belangrijk fundament is voor het leren van leerlingen. Maar hoe zorg je voor een goede leerkracht-leerling relatie bij een groep leerlingen uit het speciaal onderwijs met extra ondersteuningsbehoeften?
doorloopjes uitleggen en voordoen

Uitleggen & voordoen

Het overbrengen van (nieuwe) lesstof aan leerlingen tijdens een les zou de corebusiness van jou als leraar moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van woordenschat, het aanleren van begrippen en concepten, het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden. Het is hierbij van belang te kijken naar wat jij doet tijdens de instructie van deze lesstof.
aan de slag

Samen praktisch aan de slag met jullie schoolambities

Hoe kan je zelf starten met leerKRACHT-instrumenten, ook als je niet meedoet aan leerKRACHT? Je vindt hier een selectie van 4 instrumenten uit onze aanpak, waar elk schoolteam op elk moment van het jaar mee aan de slag kan.
feedback leerling

leerlingfeedback

Wil je jouw lessen verbeteren en de betrokkenheid van jouw leerlingen verhogen? Ga dan aan de slag met leerlingfeedback. Wat kan leerlingfeedback opleveren? Je krijgt input op hoe je lesgeeft – en daarmee kun je jouw lessen verbeteren. Daarnaast vergroot het de leerlingbetrokkenheid.
schoolleider leerkracht

Schoolleider

Een schoolleider speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen en vasthouden van een verbetercultuur. En die verbetercultuur is weer noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.