onderzoekscultuur NRO

Een onderzoekscultuur op school?

Het NRO publiceerde een leidraad voor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven zes concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s: Waar haal je de tijd vandaan? Hoe zorg je dat iedereen wil reflecteren op het eigen handelen in de les? Hoe betrek je het hele team erbij?
onderzoekscultuur NRO

Onderzoekscultuur

Het NRO publiceerde een leidraadvoor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven 6 concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s. Om met de leerKRACHT-aanpak zo’n lerende of ‘onderzoekscultuur’ op scholen te creëren, moesten we voor al deze dilemma’s oplossingen vinden. Dat deden we samen met de 1.200 scholen die nu met leerKRACHT werken. In dit artikel geven we concrete voorbeelden hoe je de NRO-leidraad in de praktijk toepast en zodoende resultaat boekt.
afstandsonderwijs

Afstandsonderwijs verbeteren

Als je online lesgeeft, vergt dat veel van jou en jouw leerlingen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je verbinding houdt met je leerlingen en dat ze gemotiveerd blijven? Er is gelukkig steeds meer bekend over wat wel en niet werkt bij afstandsonderwijs. Als je deze kennis gebruikt én daarbij ook nog samenwerkt met een collega, dan verhoog je de kwaliteit van jullie online lessen. In deze blog lichten we toe hoe je dat doet.
Onderwijsinspectie: Hoe realiseren we hogere leerresultaten?

Wat kunnen de miljarden uit het coalitieakkoord betekenen voor ons onderwijs en de leerling?

“Iedereen in Nederland verdient een goed bestaan en moet mee kunnen doen.” Zo begint de paragraaf over onderwijs in het regeerakkoord. Wat biedt dit regeerakkoord voor de ontwikkeling en kansen van leerlingen? Potentieel veel, maar na 15 jaar mismanagement is het de vraag of die mogelijkheden gepakt gaan worden. Waarom is dat zo en wat kan de nieuwe minister van onderwijs hieraan doen?
bevragen en feedback

Bevragen & Feedback

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.
digitaal bord in Excel

Een krachtig en effectief team in tijden van Corona

Iedere school heeft er nu mee te maken. Corona is in volle gang. Dit maakt dat teamleden geregeld thuis moeten blijven. Met een team deels op school en deels thuis is het lastig werken. Hoe zorg je dan toch dat je samen blijft optrekken? Dat je contact houdt met elkaar in deze lastige tijd, dat je samen prioriteiten stelt en elkaar helpt?
ambitie

Wil jij meer inzicht hoe het staat met de verbetercultuur op jouw school?

Ben jij schoolleider en wil jij meer inzicht over hoe het met de verbetercultuur staat op jouw school? Vul de online zelfscan in en je krijgt kosteloos advies en praktische handvatten om deze te verbeteren.
leerlinggericht werken

Leerlingarena

Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
leerlingarena

Leerlingarena

Ben je benieuwd hoe jouw leerlingen denken over het onderwijs? Organiseer dan een leerlingarena! Een leerlingarena is een actieve werkvorm waarbij een groep leerlingen om input wordt gevraagd. Zij beantwoorden vragen van het lerarenteam over een bepaald onderwerp. Wat zouden jullie bijvoorbeeld kunnen verbeteren aan het onderwijs? Hoe denken de leerlingen over een bepaald thema? Met de opgehaalde informatie kunnen jullie verbeterdoelen formuleren. Lees hoer jij zelf aan de slag kan met het organiseren van een leerlingarena.